Útoky na revizory nejsou nijak ojedinělé. Kdy a kde k nim nejvíce dochází a posilujete kvůli tomu hlídky?
Četnost napadení revizorů nelze vztáhnout k určité hodině, datu ani dopravnímu prostředku. K těmto napadením dochází bez jakýchkoliv zákonitostí. Revizoři zpravidla nevykonávají službu jednotlivě a i přesto k napadání dochází. Rok 2013 je plně srovnatelný s rokem 2012, kdy došlo též k padesáti napadením. Na nočních akcích, kde asistuje policie, k tomu nedochází.
Jaký je vůbec zájem o práci revizora? Máte lidí dostatek a jaké jsou platové podmínky?
Práce přepravního kontrolora je psychicky i fyzicky velmi náročnou činností a přirozeně zde dochází k určité fluktuaci pracovníků. Dle potřeby jsou proto organizovány přibližně jednou ročně nábory a výběr nových revizorů. V současné době je v zaměstnaneckém poměru přibližně 160 přepravních kontrolorů. Tento stav se v současné době neplánuje snižovat či rozšiřovat. Průměrný plat revizora je přibližně 35 tisíc měsíčně. Taková je skutečnost. O práci revizora je obrovský zájem, avšak jenom ti, kteří splňují daná kritéria, jsou zařazeni do kurzu, který trvá měsíc a je ukončen písemnou zkouškou. Ze zhruba 400 zájemců je do kurzu zařazeno pouze 20-25 vybraných, kteří prošli pohovorem před komisí, která je složena z vedoucího odboru přepravní kontroly, vedoucích oddělení, psychologa, zaměstnance personálního útvaru a právníka. Zájemci musí mít středoškolské vzdělání ukončené maturitou, čistý rejstřík trestů, znát alespoň jeden světový jazyk, nejlépe angličtinu nebo němčinu a být zdravotně způsobilí.
Velké úctě se ale příliš netěší, že?
Revizoři svojí prací chrání peníze slušných lidí – daňových poplatníků, kteří si za dopravu poctivě zaplatili, přesto je jejich profese vnímána veřejností mnohdy negativně. Profese přepravní kontroly měla, má a bude mít vždy konfrontační ráz, to je prostě dáno touto profesí. Každá represe je neoblíbená, tedy i revizoři nebývají oblíbení. Jejich dobrou stránku, třeba, že pomohou matce s kočárkem, nikdo nechce vidět. Nicméně se domnívám, že obecně v celé naší společnosti vzrostl odpor proti autoritám a kontrole. Jen nepoctivci můžou mít z přepravních kontrolorů obavy.
V poslední době nám čtenáři zaslali několik fotek z metra, kterak ve vagonech lidé připravují třeba papoušky nebo i slepeckého poníka. Setkal jste se s něčím podobným?
Skutečně nesetkal, ale v takovýchto zmiňovaných případech jednoznačně došlo k porušení Smluvních přepravních podmínek a Tarifu PID, na které se vztahuje oprávnění dopravce uložit přirážku, včetně vyloučení z přepravy.
Jak moc bývají revizoři tolerantní k cizím turistům, kteří ne vždy vědí, jak to u nás funguje?
I když je povinností každého takového cestujícího se předem seznámit s tarifně-přepravními zásadami v systému PID, posuzují revizoři každý případ porušení těchto podmínek individuálně. Vzhledem k tomu, že odbavovací systém je v Praze velmi podobný jako v jiných evropských velkoměstech, by to pro turistu, který má snahu za služby zaplatit, neměl být velký problém. Navíc o způsobu odbavení funguje dostatečný informační systém.
A jak se daří pokuty od cizinců, kteří následně z Česka odcestují, vymáhat?
Obecně je dodatečné vymáhání postihů od cizinců velmi problematické.
Plánujete na letošek zesílení kontrol?
Samozřejmě, soustředěné kontrolní akce i ve spolupráci s policií a strážníky provádíme dle předem stanoveného harmonogramu, a to několikrát měsíčně. Zveřejňování podrobností těchto kontrol není v zájmu DPP. Jinak jsou kontroly prováděny rovnoměrně po celém dopravně obsluhovaném území, i když veřejnost tvrdí, že nejvíce revizorů je v metru. To je subjektivní dojem, protože i za relativně krátkou dobu, kdy provádějí kontrolu v metru, jsou na rozdíl třeba od tramvají, viděni všemi procházejícími cestujícími.