Na svítících monitorech jsou graficky vidět tramvajové zastávky a i čísla spojů. „Provoz je teď během letních prázdnin plynulejší,“ zmiňuje Stanislav Rücker pro Metro.cz. Je zástupcem šéfa Provozního dispečinku tramvají a odtud řídí nejen běžný provoz, ale i mimořádné zásahy v případě nehod.
Je Praha přes léto pro tramvaje průjezdnější?
Ano. I místa, kde se jindy tramvaje zpožďují, jsou přes léto průjezdná bez omezení (viz infobox dole). Problémy tam nastávají pouze při ranních špičkách, nebo třeba při mimořádnému uzavření městského okruhu, to se týká Strahovského tunelu a Mrázovky.
DispečinkHlavní základnou je ústředí v ulici Na Bojišti.
|
A co se děje v případě nehody?
Zajišťujeme pravidelný interval spojů, pokud se nepodaří dodržet plánovaný jízdní řád. Pokud je někde poškozená trolej a část vlaků zůstane odříznuta, musí se následně vyprostit pomocí techniky. V případě takovéto mimořádné události se jí věnují i dvě až tři dispečerská auta v terénu.
Je samozřejmě nutné zajistit nejen vlastní likvidaci události, ale i informace cestujícím na zastávkách a v tramvajích. Navíc odkláníme soupravy mimo postižený úsek, zajišťujeme přestávky u ostatních řidičů na linkách, kterých se událost dotýká.
Jsou některé lokality v Praze horší na zajištění objízdných tras?
Problém při zajištění objízdných tras pro odkloněné tramvaje vzniká všeobecně, protože úsek je dimenzován pro určitý počet souprav, a pokud tam jsou navíc další, vznikají komplikace s propustností na semaforech.
Můžete zmínit konkrétní případy?
Například při uzavření úseku Otakarova–Albertov–Karlovo náměstí, kde bývá poškozená trolej v podjezdu Na Fidlovačce, je nutné odklonit vlaky linek č. 7,
Dost často dochází k většímu poškození troleje v podjezdu Zahradní Město vysokým nákladem. Když se nepodaří zajistit v podjezdu průjezd pro autobusy náhradní dopravy, tak bývá nutné navést je na Jižní spojku, kde je vedena ostatní automobilová doprava.
Jak vlastně dispečink funguje?
Tady na dispečinku je systémem nepřetržitě sledován provoz tramvají. V případě vzniku mimořádné události - například neprůjezdnost trati vlivem cizí nehody na kolejích, nebo poškozené troleje kvůli závadě materiálu, případně vysokým nákladním autem - dispečer zjistí od řidiče všechny potřebné údaje, zadá je do systému, kde se událost zobrazí všem ostatním dispečerům. Následně, pokud to situace vyžaduje, je k této události vysláno dispečerské auto, které na místě situaci vyřeší do úplného obnovení provozu.
Počítám, že funguje nonstop? Kolik ho obsluhuje lidí a co zabere nejvíc práce?
V noční směně je to deset lidí. Čtyři dispečeři na ústředně a šest lidí ve třech dispečerských autech. V denní směně je to zhruba dvacet lidí, z toho na ústředně a zbytek v autech. Pokud jsou očekávány další plánované akce, tak je směna posílena. Směny jsou dvanáctihodinové – denní a noční.
Navrhujete změny jízdních řádech, když vidíte, že provoz na některých místech není v reálu dlouhodobě ideální?
Ano, poznatky z provozu jsou pravidelně vyhodnocovány a na základě toho jsou optimalizovány jízdní doby v jízdních řádech. Těch míst, kde se průběžně provádí úprava jízdního řádu, je poměrně hodně.
Jaké jsou vlastně prapočátky současné verze dispečinku?
Dnes má dispečer dokonalý přehled o každé tramvaji vlaku i o všech řidičích ve službě. V dřívějších dobách byly v ulicích pevná dispečerská stanoviště, kam řidiči hlásili problémy. Tramvajový provoz nebyl tak přesný, vzhledem k tomu, jaké jsou kladené nároky v současné době.
Nebyl také problém, že vlak skončil na trase dříve, aniž by o tom kdokoliv věděl. To je ale minulost a v současné době jsou na tramvajovou dopravu kladeny vysoké nároky, tedy na přesnost, kvalitu a dodržování standardů kvality.
Když se podíváme do budoucnosti, jak jste připravení třeba na podzimní spuštění tramvajového provozu přes nový most do Troji?
Pro spuštění nového tramvajového mostu do Troji nebylo nutné dělat speciální přípravu. Je však nutné ve zkušebních jízdách ověřit funkčnost tramvajové tratě i zařízení a následně seznámit řidiče s tratí. Z hlediska plynulosti tam dojde ke zkrácení jízdních dob, vzhledem k tomu, že na starém mostě byla omezena rychlost jízdy tramvají.
A jak je zajištěno fungování dispečinku v případě výpadků proudu nebo třeba požáru?
Na výpadek proudu jsme připraveni záložním zdrojem, který zajistí napájení technologií nutných pro dispečerské řízení provozu. V případě požáru dojde k evakuaci celé dispečerské ústředny a ihned by bylo zprovozněno záložní dispečerské pracoviště.
KolonyNejčastější zpoždění tramvajové dopravy
Zdroj: Dopravní podnik pro Metro.cz |