V teplejších měsících si nelze nevšimnout zejména v centru Prahy elektrických koloběžek. Ačkoliv mají zabudovanou GPS lokaci, která by jim měla zabránit parkovat na chodníku, je nepřesná.
Mikrozóny otestují
V Holešovicích nyní chystají místa speciálně určená k parkování sdílených elektrických koloběžek nebo zapůjčených Rekol. „Ten nápad vznikl asi už před rokem a půl, abychom alespoň částečně zkorigovali jízdu a parkování na chodníku. Cílem je udělat uživatelsky příjemnou síť míst pro odložení sdílených dopravních prostředků,“ vysvětluje Ondřej Mirovský, radní městské části Praha 7. Podobných míst, na kterých je možné zaparkovat i motorku, je již 17, z nichž tři jsou určená právě pouze pro kola a koloběžky.
„Startujeme pilotní projekt ve spolupráci s Rekoly a Limem, kdy v části kolem Holešovické tržnice a Dělnické už bude v aplikaci zakázáno parkovat jinde než na vybraných lokalitách,“ dodává Mirovský. Nyní se koncept testuje. V případě úspěchu by se mohl překlopit do celé městské části. Podle informací společnosti Rekola se mají takzvané mikrozóny spustit v pondělí.
Obdobný systém už funguje na Praze 3
Podle místostarosty městské části Praha 3 Ondřeje Ruta, kde už takové místa zkoušejí, je za necelý rok vidět znatelný rozdíl na ulicích, i přes to, že GPS lokace není stoprocentní.
„Co se týče nejvíce kritizovaných koloběžek Lime, tak se nám podařilo s firmou domluvit omezení v aplikaci k zaparkovaní na vyhrazených místech. Dohoda přišla až v momentu, kdy jsme měli dostatečně hustou síť vyhrazených míst,“ uvádí Rut. Na rozdíl od Prahy 7, která využívá takzvaná slepá místa ve vozovce, mají na trojce i několik parkování na chodnících.
Firmy a městské části nachází společnou řeč
Rekola se na trhu sdílených dopravních prostředků pohybují již od roku 2013. Uvědomují si, že se jedná o problém a nevhodně zaparkované kolo může stěžovat pohyb po chodníku. „Jsme rádi, že něco takového vzniká ve vzájemné spolupráci. Sami nedokážeme zodpovědně udržet veřejný prostor. V případě, že navýšíme počet kol, tak samozřejmě bude potřeba udržovat pořádek v pěší zóně,“ řekl Jan Střecha za Rekola.
ALEKSANDRA PUZANOVA