Češi čím dál častěji místo taxi jezdí se službu Uber, což je spolujízda pomocí mobilní aplikace. Namísto v hotelech spí v bytech, které pronajímají přes službu AirBnB obyčejní lidé, a také hledají řemeslníky či hlídání dětí přes web. Jenže tyto služby lákají nejen čím dál víc lidí, ale také podvodníky, kteří si například za pronájem dají předem zaplatit, ale žádný nocleh ve skutečnosti nezprostředkují a peníze si nechají.
Také podvodníky nedávno řešila již zmiňovaná služba AirBnB. „Bylo totiž jen otázkou času, kdy sdílené služby narazí na problém. Nabízející ví o kvalitě své služby vždycky víc než poptávající, takže vzhledem k lidské povaze se takřka nevyhnutelně musí vedle řady slušných nabízejících vyrojit také ti méně slušní,“ varuje analytik Michal Skořepa, který mimo jiné dělá semináře o finanční a ekonomické gramotnosti.
Frčí to na Západě
|
Služby nabízené ve sdílené ekonomice také nemají důvěru některých lidí, protože skrze ně nenabízí služby jen odborníci, ale i laici, kteří si chtějí jednoduše přivydělat. A tak se může stát, že „pracant“ najmutý on-line něco pokazí.
„Prvním krokem v takové situaci by měl být pokus o dohodu mezi oběma stranami, my do sporu vstoupíme, až pokud se problém nepodaří vyřešit neformálně domluvou. Pracant totiž dostane zaplaceno, pokud je zákazník spokojený,“ říká Stanislav Koukal, ředitel Robeeto. Tento projekt propojuje poptávku a nabídku „pracantů“ – tedy lidí, kteří nabízejí zahradnické práce, úklid, doučování či pomoc se stěhováním.
Podle Koukala mají službu sdílené ekonomiky oproti běžným nabídkám velkou výhodu v tom, že zákazníci dávají „pracantům“ hodnocení a tím vyvíjí tlak na to, aby svou práci neodflákli. „Věříme, že důležitější než údaj o praxi jsou například fotografie vykonané práce a hodnocení ostatních uživatelů. Mnohdy ani více let praxe neznamená, že má pracant příjemné vystupování, dobře komunikuje a dělá poctivě svou práci,“ říká Koukal.
Chybí pravidla
|