„Zakládací listinu v listopadu 1992 podepsali zástupci osmnácti dopravních podniků a jejich vizí bylo vytvořit silné uskupení provozovatelů městské hromadné dopravy, kteří si budou vzájemně vyměňovat poznatky a zkušenosti, budou sdílet problémy, které pak díky sdružení budou moci řešit jednodušším a efektivnějším způsobem,“ říká předseda Tomáš Pelikán a dodává, že sdružení má nyní dvacet dva řádných členů.
„Což jsou největší dopravní podniky v České republice, a 122 ostatních členů, tedy dodavatelských firem,“ upřesňuje Pelikán.
Společné problémy
I když městská hromadná doprava je v každém městě organizována i financována samostatně, mají dopravci mnoho společných zájmů i problémů. Řídí se například stejnou legislativou nebo řeší podobné organizační problémy. Provozují také srovnatelná vozidla, podobné řídící a odbavovací systémy i další technická zařízení.
„Autonomně řízená vozidla MHD jsou bezpochyby velice aktuální téma a jejich použití je pochopitelně nejblíže v pražském metru, kde je to nejjednodušší. Tramvaje ještě musí nabrat sebevědomí. Aby je citlivé bezpečnostní systémy nezabržďovaly tam, kde to není třeba nutné,“ komentuje inženýr Jiří Pohl ze společnosti Siemens Mobility, která dodává systém pokročilého řízení dopravy například ostravskému dopravnímu podniku. Ve Sdružení dopravních podniků ČR působí deset odborných skupin. Každá z nich se schází dvakrát ročně. Odborníci ze všech dopravních podniků si vyměňují zkušenosti z jednotlivých oblastí. „Právě díky tomu, že si dopravní podniky navzájem nekonkurují, mohou upřímně sdílet své poznatky z provozu a zkušenosti s dodavateli,“ uvádí mluvčí sdružení Linda Hailichová.
Seriál Bus Salon
Na včerejší konferenci se hodně diskutovalo také na téma pozitivního PR, které MHD nutně potřebuje. K němu má přispívat i seriál Bus Salon, ve kterém herec Václav Kopta představuje provozy jednotlivých dopravních podniků. Po velkém úspěchu, který pořad zaznamenal na sítích YouTube a Facebook, o něj projevil zájem další internetová platforma – videoportál Stream, který patří pod společnost Seznam.cz. Vysílání odstartuje na začátku roku 2023. „Bus Salon je rozhodně náš nejzásadnější marketingový počin,“ dodává předseda odborné skupiny Marketing sdružení podniků Slavoj Dolejš.
O úspěchu seriálu hovoří čísla. Celkově se Bus salon na Facebooku zobrazil více než 3,3 milionkrát, na YouTube to bylo dokonce 15,6 milionu zobrazení a téměř 900 tisíc zhlédnutí. Při natáčení měl Kopta možnost řídit víc než padesát autobusů nebo trolejbusů. V září navíc pořad získal první cenu soutěže Zlatý středník, a to v kategorii Auto-moto a doprava.
Odměna za ekologii
|