metro.cz

Počasí v Praze

21 °C / 30 °C

Sobota, 18. srpna 2018. Svátek má Helena.
Vytlačování letadla ze stojánky pomocí pushbacku.
Dalších 5 fotografií v galerii
Vytlačování letadla ze stojánky pomocí pushbacku. | foto:  Czech Airlines HandlingMetro.cz

Snila o práci rampířky, poté jí piloti napsali básničku

22. prosince 2017  5:15 Adéla Maredová
Zajistí správné doplnění paliva i kontrolu podvozku a motorů. Jsou pravou rukou pilotů na letištní ploše, kde řídí vše, co souvisí s obsluhou letadla od přistání až po odlet. O světě rampířů jsme si povídali s Klárou Klesnilovou, supervizorkou Ramp Control ze společnosti Czech Airlines Handling, která působí na této pozici téměř dva roky.

Co práce rampíře znamená?
Než vyrazíme k letadlu, musíme si přichystat vše potřebné k dané lince. Jedná se zejména o zjištění informací o cestujících, naložení nákladu, letadle samotném a vytištění přípravy pro posádku, která obsahuje letový plán, předpověď počasí, mapy na určenou trať a další důležité informace.



Supervisor Ramp Control neboli rampíř řídí, kontroluje a koordinuje všechny provozní činnosti při příletu, průletu a odletu letadla na odbavovací ploše, samozřejmě tak, aby se dodržel časový harmonogram odbavení a nedocházelo ke zpožděním. Nejdůležitějším úkolem je ale dodržování kvality a bezpečnosti veškerých prací. S tím souvisí i provádění prohlídek parkovací stojánky letadla a také prohlídka stavu trupu letadla po příletu a před odletem. Ten musí být neporušený, takže se kontroluje zejména oblast dveří a nákladových prostorů, hrany křídel, motory, ale i stav podvozků. Pracovníci Ramp Control jsou zodpovědní za kvalitní naložení či vyložení všech zavazadel, zboží i poštovních zásilek. S nákladem souvisí správné rozmístění a zabezpečení nákladu podle nakládacích instrukcí (takzvaný loading instruction report). Rampíři mají také na starosti proces vytlačování letadla a spouštění motorů, kdy komunikují s posádkou pomocí sluchátek připojených k letadlu.

Fotogalerie

Jaký typ letadla je na odbavení a vybavení nejsložitější?
Z velké části záleží na počtu cestujících, kolik mají odbavených zavazadel, zda je na dané lince pošta nebo nějaké zboží. Pokud se přepravuje nějaké nebezpečné zboží, musí se v zavazadlovém prostoru přivázat, abychom zabránili případnému pohybu během letu. Podle mě se složitěji odbavují menší typy letadel kvůli velikosti nákladových prostorů, které někdy neposkytují dostatek místa pro manipulaci.

A naopak, jaký typ letadla se odbavuje snadněji?
Snadnější odbavení může být paradoxně například u letadel typu Airbus A330, A380 nebo Boeing B747 Jumbo, u kterých se veškerý náklad nakládá do plechových kontejnerů nebo na palety. Takzvaná širokotrupá (wide- body) letadla mají také více východů, které mohou urychlit nástup a výstup cestujících. Ne vždy je tak menší letadlo pro odbavení méně náročné než velký koráb, který pojme i více než 300 cestujících.

Každá letecká společnost má svoje regule a pravidla.
V dnešní době hodně leteckých společností zkracuje průletové časy, tedy dobu, kterou může letadlo strávit na odbavovací ploše. V praxi to znamená, že u některých leteckých společností máte například 40 minut pro odbavení Airbusu A319 a musíte stihnout letadlo nejen vyložit a znovu naložit, ale také uklidit, doplnit potřebné palivo a občerstvení (catering) pro cestující. Výstup a nástup cestujících také zabere dost času. Všechny složky musí být natolik zkoordinované, aby odbavení letadla probíhalo co nejrychleji.

Jak vypadá normální den rampíře?
Každá směna začíná úplně stejně. Na začátku směny si vyzvedáváme u vedoucího směny přidělený automobil, vysílačku a denní rozpis letů. Celou směnu máme rozplánovanou na jednotlivé lety. Například začínáme směnu u odletu do Milána v 7:05. Než vyrazíme k letadlu, musíme si zjistit potřebné informace, vytisknout přípravu pro posádku a nakládací instrukce vytvořené kolegou z oddělení vyvažování letadel. Podle těchto instrukcí naložíme letadlo, v případě nějakých změn jsme s ním opět v kontaktu. Po ukončení nástupu cestujících, kolegové z odbavení cestujících uzavřou let v odbavovacím systému a my následně potvrdíme skutečné naložení všech zavazadel, popř. pošty a carga. Po potvrzení naložení se posílá tzv. loadsheet, což je dokument určený pro posádku, který obsahuje veškeré údaje o hmotnostech a vyvážení letadla, palivu, počtu a rozmístění cestujících, zavazadel, zboží a pošty. Loadsheet je zpracován krátce před odletem pro každý úsek letu a vystavuje ho oddělení vyvažování letadel nebo samotná posádka letadla. Na konci služby pak dokončíme dokumentaci, jelikož každá linka musí být správně zdokumentována a vracíme klíčky od auta a vysílačku. Tím končí směna každého rampíře.

Jak vás vůbec napadlo stát se rampířkou?
Celá moje rodina pracuje na letišti, proto bylo odmalička mým snem pracovat u letadel. I můj tatínek pracoval na této pozici a já mu už jako malá záviděla a přála jsem si, abych se i já jednou stala rampířkou. Rozhodla jsem se tedy pro studium na střední odborné škole civilního letectví. Od druhého ročníku jsem měla možnost seznámit se s různými pracovišti na letišti v rámci praxe. V téže době jsem začala pracovat jako brigádník na pozici Check-in Assistant. Po ukončení studia na střední škole jsem zahájila studium na ČVUT na dopravní fakultě, konkrétně jsem studovala obor letecká doprava, ale bohužel jsem ho nedokončila. Během této doby jsem se přihlásila na výběrová řízení k českým leteckým společnostem na pozici Cabin Crew. Ale nakonec jsem se na pohovory nedostavila a dala jsem přednost práci u rampy. O možnosti volné pozici jako Ramp Control mi řekli kamarádi, dnes už kolegové. Obávala jsem se tenkrát, že pro práci na rampě upřednostňují muže, ale není tomu tak, a mně se tím pádem splnil sen.

Jaké podmínky musí člověk splňovat, aby se stal rampíře či rampířkou?
Zájemci o pozici Ramp Control by měli mít středoškolské vzdělání ukončené maturitou a dobrou znalost anglického jazyka. Dalšími požadavky jsou platný řidičský průkaz, jelikož auto je pro rampíře hlavní kanceláří, a čistý trestní rejstřík. Aby zájemci získali identifikační kartu, která umožňuje přístup do neveřejných prostor letiště, je nutné absolvovat ověření spolehlivosti, které spadá pod Úřad pro civilní letectví. Důležitý je také dobrý psychický a fyzický stav. Velkou výhodou je zájem o letadla, letiště a velmi blízký vztah k letectví. Po úspěšném pohovoru je nový rampíř připraven na zácvik pod dozorem zkušeného kolegy, kterého určí vedoucí a se kterým absolvuje každou jeho směnu. Je tedy přítomen na každé lince, kterou nový zaměstnanec operuje.

Na rampě jste za každého počasí, celý rok. Co vás na této práci nabíjí?
Pracovní proces probíhá venku na odbavovacích plochách letiště za jakéhokoliv počasí a v jakémkoliv období. Vysoké teploty se střídají s bouřkami, s deštěm, v zimě naopak s mrazem, proto to rampíři nemají na ploše úplně jednoduché. Největší radost mám, když letadlo odbavíme bez problémů a včas. Ten pocit, že jsme to dobře zvládli, mě pokaždé nabije radostí.

Na co ráda vzpomínáte?
Hezkých a veselých historek se mi za necelé dva roky na rampě stalo hodně. Jedna z nich byla, když mi posádka letadla typu ATR42 napsala básničku. Básničku mám dodnes schovanou v deskách a doprovází mě ke každé lince. Ráda však vzpomínám na všechny linky, které zvládneme odbavit načas nebo dokonce i dříve, bez jakýchkoli komplikací a posádka ještě poděkuje za kvalitní servis. To člověka zahřeje u srdce nejvíce.



Komentáře

Hlavní zprávy

Sloupek Petra Justa: Lekce z historie

Petr Just, politolog Metropolitní univerzita Praha
vydáno 18. srpna 2018  9:55

Podle této logiky by zásluhy za osvobození Evropy měla sklízet Gruzie, píše ve svém sloupku politolog Petr Just.  celý článek

Vyměnil Prahu za kosu

Petr Kucka byl mezi aktivisty, kteří obsadili věž chvaletické elektrárny.
vydáno 18. srpna 2018  5:55

Šestatřicetiletý Petr Kucka sekl s prací v Praze a odstěhoval se do maringotky ve Valašských Kloboukách, kde žije se ženou a ročním synem. Pracuje pro...  celý článek

Vaky s vodou máčí tvrdou půdu na pětce už dva měsíce

Vak se plní zhruba dvě minuty.
vydáno 17. srpna 2018  11:47

Běžné zalévání zeleně není účinné. Voda odteče a ke kořenům se nedostane.   celý článek

Propadla se pod místo, kde stával Stalin

Hasiči zachraňovali dívku, která se propadla do šachty u kyvadla na Letné....
vydáno 17. srpna 2018  10:30

Dívku vyprostili hasiči z šachty vedoucí do možného budoucího sídla Slovanské epopeje.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám