S nedostatkem manuálně zručných lidí si dnes neví rady nejen Česko. Bídná nabídka na trhu práce má celosvětový charakter – od Japonska přes USA po Německo a další evropské státy. Každý hledá cesty, jak tuto situaci zvrátit.
„Děti dnes znají spíš mobil než kladivo,“ mluví o zkušenostech z praxe Jaroslav Krkoška, mistr vychovávající budoucí truhláře v 1. českém odborném učilišti v Praze 10. To, že děti k nim přicházejí ze základní školy bez předchozí alespoň minimální praxe, dobře zná. Každé oživení zájmu o řemesla proto vítá.
Vrátit na výsluní tradiční a proslulou českou zručnost se snaží Řemeslo žije! Projekt před deseti lety nastartovala pražská hospodářská komora ve spolupráci s magistrátem. „Jedním z výstupů je koncept Polytechnických hnízd, která vracejí do života dříve běžný předmět dílen,“ řekl deníku Metro mluvčí komory Miroslav Diro. O moderní podobu dřívějších dílen se pokouší několik odborných škol v Praze a v dalších je chystají. „Plánujeme jich kolem dvaceti,“ uvedla pražská radní Irena Ropková. Zájem městských částí, a hlavně základních škol o budování dalších je podle ní obrovský.
Zlaté ručičky chybějí91 Tolik procent firem s více než 250 zaměstnanci v Česku se marně snaží sehnat nové lidi v odborných manuálních profesích. V rámci Evropské unie představují střední odborné pracovní pozice 40 procent všech pracovních míst. Jejich podíl na úkor vysokoškolských specialistů poroste. |
Nápad spočívá v tom, že v učilišti je specializovaná učebna pro výuku dovedností s nástroji, kam docházejí žáci z okolních základek. Dostupnost je do třiceti minut od školy. Odpadá nutnost budovat extra dílny a zajišťovat vyučující přímo v základkách. To vše zajistí přímo učiliště. „Nechceme, aby v Polytechnickém hnízdě byly jen šroubováky, ale i moderní stroje. Aby děti viděly, že řemeslo jsou třeba i 3D tiskárny,“ říká radní Ropková. Myšlenku na zavedení moderní podoby dřívějších dílen podporuje i manažer projektu Fandíme řemeslu v rámci Asociace malých a středních podniků Vojtěch Vrobel. „Z rodin mizí příklady manuální práce. Nemá smysl děti zaujmout jen pilkou a kladívkem, je třeba to propojit s moderními technologiemi,“ vysvětluje pro deník Metro.
S podobným řešením přichází projekt Řemeslo 21. století, který má podpořit vzdělávání žáků a zájem v téměř dvaceti profesích jako instalatéři, pokrývači a další. Středisko by mělo vzniknout ve středních Čechách v obci Kuchař. „Spočítali jsme, že náklady na vyučující a také dopravu žáků jednou týdně z okolních základních škol by byly výrazně menší než zřizovat dílny a shánět mistry přímo v jednotlivých školách,“ počítá Jan Vaculík, ředitel Evropského vzdělávacího ústavu Carolina, který projekt připravuje.
Mistři jsou v kurzuMéně filozofů, více techniků.
|