metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 27 °C

Úterý, 21. srpna 2018. Svátek má Johana.
I v zimě do přírody, třeba s holemi.
I v zimě do přírody, třeba s holemi. | foto: Profimedia.cz

Stáří nemusí znamenat jen samotu a nemoci

5. listopadu 2017  13:15 Kamila Hudečková
Když překročíte šedesátku, rozhodně pro vás aktivní život nemusí skončit. Mnozí senioři dál chodí do práce, věnují se všemu, co je baví.

Ke stáří patří spousta neduhů, objevují se typické nemoci související s vyšším věkem – cukrovka, řídnutí kostí, ochabování svalů, kardiovaskulární potíže nebo demence. Vlivem změn na svalovém systému se mění postavení páteře a kloubů, při odvápnění kostí se může bortit páteř, dochází k většímu zakřivení páteře a na to navazují další změny v postavení ve velkých kloubech, jako jsou ramena nebo kyčle.



Celé tělo funguje jako spojitá nádoba a jediný problém může vést k řetězení dalších potíží. Ale i tyto neduhy se může podařit oddálit nebo minimalizovat jejich dopad. Záleží na přístupu.

„Senioři se dle mého názoru dělí na dvě skupiny. Jedni chtějí dále žít plnohodnotný aktivní život a druzí, kteří jsou deprivováni chronickými nemocemi, chtějí mít klid a čas tráví většinou doma u televize nebo četbou knih. Jedni chtějí bojovat se svým aktuálním handicapem a mají chuť se vrátit do aktivního života, což neznamená, že budou chodit do práce, ale také sportovat, starat se o zahrádku či pečovat o vnoučata,“ říká primářka rehabilitačního oddělení Nemocnice Český Těšín Barbora Zbránková.

Právě pasivita je to, co může seniorovi ve starším věku „ublížit“. „Nedochází pouze ke změnám v pohybovém aparátu, ale také k nabývání na váze. Málokdo je ochoten při snížené fyzické aktivitě omezit i kalorický přísun. To se projeví také na kardiovaskulárním aparátu, může se rozvinout cukrovka a další na toto navazující choroby, což vede k dalším problémům,“ doplňuje Zbránková.

Za každou cenu se ale nutit do pohybu nebo aktivity, která vám nedělá dobře, určitě není správná cesta. Každé tělo vysílá signály, které vám řeknou, čeho jste schopni. Prvním signálem je bolest. Pokud se někdo bez předchozího tréninku vydá na dlouhou túru, svaly a klouby mu to dají značně najevo. Proto byste měli být ke svému tělu vnímaví a fyzické aktivity přidávat postupně. Dejte si pozor na přílišné namáhání kloubů.

Jako účinná prevence funguje přiměřená pohybová aktivita, která nepřetěžuje klouby. Vhodné je například plavání nebo rehabilitace ve vodě, klouby jsou v tomto prostředí odlehčené a snadněji se jimi pohybuje. Při chůzi je dobré praktikovat nordic walking.

„Ten mírně snižuje zátěž kloubů a do chůze intenzivněji zapojuje horní část těla, takže člověk vydá víc kalorií. Pohyb bývá důležitý i kvůli zpevnění svalů. Ty pak snižují zátěž kloubu, tedy i bolest při normální námaze,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová. Další sporty, které se pro seniory hodí, jsou jízda na kole, tanec, jóga či relaxační cvičení.



Komentáře

Hlavní zprávy

Naše plíce jsou starší než my

Kouření (ilustrační foto)
vydáno 21. srpna 2018  14:42

Myslí mladí, tělem zchátralí. To je problém řady Čechů.  celý článek

Sloupek Martina Švihly: Šaty škrtí člověka

Martin Švihla, učitel aikida a lektor osobního rozvoje
vydáno 21. srpna 2018  13:13

Prodavač odvětil, že tak se teď oblečení šije a že právě tohle je moje velikost.  celý článek

Místo fotbalového hřiště má stát pětipatrový dům

Kvůli domu místní přijdou o své sportoviště.
vydáno 21. srpna 2018  11:30

Smíchovské trápí developerský projekt, jenž má ubrat zeleň a dopravně zatížit jejich čtvrť.  celý článek

Jan Petránek vzpomíná na dny okupace prožité v rozhlase

Jan Petránek
vydáno 21. srpna 2018  9:30

Novinář a literát Jan Petránek pracoval v srpnu roku 1968 v Československém rozhlasu. V osudový den mířil do jeho budovy ze své chaty. Na ty chvíle...  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám