metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 17 °C

Středa, 18. října 2017. Svátek má Lukáš.
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Depo Písnice na trase D (dokumentace...
Další 4 fotografie v galerii
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Depo Písnice na trase D (dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Stavba déčka začne. První etapa už příští rok

7. února 2017  6:30 Robert Oppelt Metro.cz
Město je úspěšné i při jednání o důležitých pozemcích pro stavbu metra.

Už na podzim příštího roku se poprvé kopne do země v místech, kde má v budoucnu vést trasa metra D.



„Náš cíl je začít konečně stavět a důsledně kontrolovat a dodržovat termíny,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Fotogalerie

Město totiž tlačí dva termíny – politický a finanční. Příští rok jsou komunální volby a politici budou chtít dokázat, že plní, co jejich strany před volbami slibovaly, tedy že postaví déčko. Magistrát zároveň potřebuje do roku 2023 dokončit co největší část trasy, jen tak může získat na stavbu až devět miliard z evropských fondů.

Praha se proto rozhodla stavbu mezi Pankrácí a Písnicí rozdělit do čtyř etap. První z nich je geologický průzkum. Město ho chce zahájit už v září příštího roku a v roce 2019 začít stavět vlastní trasu metra.

Déčko

  • K červené, zelené a žluté se má do roku 2023 přidat modrá trasa metra D.
  • Plány vznikají od 70. let 20. století. Trasa má měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik lidnatých sídlišť v oblasti Prahy 4.
  • Náklady se odhadují okolo 50 miliard korun, přispět by měly evropské fondy i vláda.
  • Trasa D má v budoucnu pokračovat z Pankráce na Náměstí Míru a na Náměstí Republiky, kde budou přestupní stanice.
  • Zvažuje se také nová větev déčka do Modřan, prodloužení áčka z Hostivaře nebo béčka ze Zličína.

Už letos v listopadu by měla být vypsána soutěž, v níž najde firmu, která průzkum provede. Ten bude spočívat v desítce šachet a stovkách metrů podzemních chodeb v místech budoucích tunelů modré trasy metra.

V druhé etapě má podle harmonogramu začít výstavba metra mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory.

„Při zahájení přípravy této etapy v březnu 2017 je dosažitelný termín zahájení stavby v roce 2019,“ řekl Dolínek. Cílem by pak bylo dokončení a zprovoznění tohoto úseku do roku 2023, kdy by se měli novou trasou svézt první cestující „Myslím si, že tento plán je realistický. Termíny, které mám, jsou podle odborníků stihnutelné,“ soudí Dolínek.

Poté by ještě následovala třetí a čtvrtá fáze. Během třetí fáze by byly dokončeny stanice v úseku Nové Dvory – Písnice a v poslední vznikne nové depo v Písnici.

Vše podle náměstka ale závisí na dostupnosti pozemků a postupném získávání stavebních povolení. Ale i tam se blýská na lepší časy. Město je před dohodou s několika důležitými vlastníky pozemků, například TJ Pankrác, v jehož areálu má vzniknou hlavní staveniště. Dnes také rada rozhodne o smlouvě s restituenty, kterým patří pozemky u krčské nemocnice.



Komentáře

Hlavní zprávy

Nováčka na parkovací lístky hlídá v metropoli starší brácha

Parkoviště pod Nuselskými schody hlídají dva parkovací automaty
vydáno 18. října 2017  7:44

Parkovací automaty nejde vyměnit kus za kus.  celý článek

Střelničná a Křižíkova. Také sem vyrážejí senioři

V počítačových kurzech Života 90 se senioři mimo jiné dozvědí, jak pracovat s...
vydáno 18. října 2017  5:18

Praha nabízí širokou škálu akcí, kurzů a seminářů. Většina je pro seniory zdarma nebo za symbolickou cenu.  celý článek

Sloupek Martina Švihly: Poklona úředníkům

Martin Švihla, učitel aikida a lektor osobního rozvoje
vydáno 17. října 2017  13:16

Samozřejmě že jsou to lidé se svými silnými i slabými stránkami.  celý článek

Zaplní auta Písnici a Libuš? Na jihu Prahy se kříží opravy

Takový obrázek budou řidiči zažívat na silnici I/17 u Stradouně celý týden.
vydáno 17. října 2017  10:53

Po kritice starosty Libuše požene Středočeský kraj řidiče přes Dolní Břežany.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám