metro.cz

Počasí v Praze

-5 °C / 3 °C

Středa, 21. února 2018. Svátek má Lenka.
Řidič Michal Kolek
Dalších 16 fotografií v galerii
Řidič Michal Kolek | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Sto tisíc kilometrů ujeto na baterky, říká řidič elektrobusu

23. února 2017  14:48 Robert Oppelt
Na konečné u metra Želivského parkuje zelený elektrobus a na tachometru mu čerstvě svítí cifra sto tisíc kilometrů. Naskočila po roce a půl provozu. Na otázky deníku Metro odpovídal během nabíjecí pauzy testovací řidič Michal Kolek.

Kolik už jste najezdil?
Testujeme ve čtyřech lidech, já jezdím od prvního dne, takže asi 25 tisíc kilometrů.



Musíte mít na elektrobus speciální školení, nebo vám stačí řidičák?
Mám na to kurz. Školí se na elektrické obvody i na manipulaci s vozem, protože je jiná než s autobusem.

Je nějaký rozdíl v řízení autobusu a elektrobusu?
Je to podobné, jen elektrobus nemá převodovku a místo toho, jestli máte plnou nádrž, musíte sledovat kapacitu baterií.

Fotogalerie

Autobus je výjimečný také tím, že elektřinou i topí, jiné vozy na to mají naftu. Nevybíjí to příliš baterie?
Nestalo se, že by se někdy autobus zastavil. Máme za sebou dvě zimy. Průběžně baterie dobíjíme a topíme.

Novinkou je klimatizace, nevadí ani ta?
S klimatizací jezdíme od loňského léta. Měli jsme z toho trochu obavy, ale spotřeba energie stoupla jen o pár procent.

Jak baterie dobíjíte?
Z kabiny řidiče vysunu pantograf a dobíjí se z troleje. Večer v garážích se pak dobíjí přes zástrčku.

Máte nějaké reakce od cestujících?
Veskrze pozitivní, jen občas lidem vadí, že je vůz o něco kratší a že se sem vejde méně cestujících nebo že kvůli bateriím vzadu chybí jedny dveře.

Zajímají se lidé o provoz elektrobusu?
Na začátku si nás chodily prohlížet a fotit zástupy fanoušků městské hromadné dopravy, jak se říká – šotoušů, ale pak jejich zájem opadl. Vrátili se zase až teď, aby si vyfotili tachometr se sto tisíci kilometry.

Je budoucnost MHD v elektrobusech?
Po dvou letech testování tomu vše nasvědčuje. Metro je drahé, tramvaje potřebují koleje. Elektrobusům stačí trolej na dobíjení. Provoz je levnější než u autobusů, ale samozřejmě pořizovací náklady jsou vyšší a po dvou letech nelze odhadnout, jak často bude potřeba vyměňovat baterie. Ale postupně během testování se už doladila spousta věcí. Pořád vozidlo testujeme a pořád se zlepšujeme.



Komentáře

Hlavní zprávy

Libeň vs. Holešovice. Vtipálci chtějí bojovat

Koláž k Libeňskému mostu
vydáno 20. února 2018  15:58

„Betonové barikády již pevně stojí na obou stranách. Nyní nezbývá nic jiného, než jednou provždy rozhodnout, po kom se bude Libeňský most nadále...  celý článek

Sloupek Ivy Málkové: Negativní emoce

Iva Málková
vydáno 20. února 2018  13:13

Patří k životu, ale převažují-li nad pozitivními, pojďme s tím něco udělat, ať si můžete užívat života naplno. Představte si své emoce jako malé...  celý článek

Metropole přestává kašlat, chřipku zabíjí i noční mrazy

chřipka
vydáno 20. února 2018  11:50

Každý desátý Pražan stále trpí chřipkovým onemocněním. Ale bude líp. I díky nočním holomrazům. Množí se dobré zprávy o chřipkové epidemii, které v celé...  celý článek

David Svoboda: Situace v Rusku je prvním výbuchem časované bomby

Moderní pětibojař David Svoboda skončil v Riu na devátém místě. (20. srpna 2016)
vydáno 20. února 2018  9:56

Několik měsíců je v čele komise sportovců Českého olympijského výboru. Bývalý moderní pětibojař David Svoboda bojuje také za práva sportovců, ty zimní...  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám