metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 8 °C

Pondělí, 11. prosince 2017. Svátek má Dana.
Řidič Michal Kolek
Dalších 16 fotografií v galerii
Řidič Michal Kolek | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Sto tisíc kilometrů ujeto na baterky, říká řidič elektrobusu

23. února 2017  14:48 Robert Oppelt
Na konečné u metra Želivského parkuje zelený elektrobus a na tachometru mu čerstvě svítí cifra sto tisíc kilometrů. Naskočila po roce a půl provozu. Na otázky deníku Metro odpovídal během nabíjecí pauzy testovací řidič Michal Kolek.

Kolik už jste najezdil?
Testujeme ve čtyřech lidech, já jezdím od prvního dne, takže asi 25 tisíc kilometrů.



Musíte mít na elektrobus speciální školení, nebo vám stačí řidičák?
Mám na to kurz. Školí se na elektrické obvody i na manipulaci s vozem, protože je jiná než s autobusem.

Je nějaký rozdíl v řízení autobusu a elektrobusu?
Je to podobné, jen elektrobus nemá převodovku a místo toho, jestli máte plnou nádrž, musíte sledovat kapacitu baterií.

Fotogalerie

Autobus je výjimečný také tím, že elektřinou i topí, jiné vozy na to mají naftu. Nevybíjí to příliš baterie?
Nestalo se, že by se někdy autobus zastavil. Máme za sebou dvě zimy. Průběžně baterie dobíjíme a topíme.

Novinkou je klimatizace, nevadí ani ta?
S klimatizací jezdíme od loňského léta. Měli jsme z toho trochu obavy, ale spotřeba energie stoupla jen o pár procent.

Jak baterie dobíjíte?
Z kabiny řidiče vysunu pantograf a dobíjí se z troleje. Večer v garážích se pak dobíjí přes zástrčku.

Máte nějaké reakce od cestujících?
Veskrze pozitivní, jen občas lidem vadí, že je vůz o něco kratší a že se sem vejde méně cestujících nebo že kvůli bateriím vzadu chybí jedny dveře.

Zajímají se lidé o provoz elektrobusu?
Na začátku si nás chodily prohlížet a fotit zástupy fanoušků městské hromadné dopravy, jak se říká – šotoušů, ale pak jejich zájem opadl. Vrátili se zase až teď, aby si vyfotili tachometr se sto tisíci kilometry.

Je budoucnost MHD v elektrobusech?
Po dvou letech testování tomu vše nasvědčuje. Metro je drahé, tramvaje potřebují koleje. Elektrobusům stačí trolej na dobíjení. Provoz je levnější než u autobusů, ale samozřejmě pořizovací náklady jsou vyšší a po dvou letech nelze odhadnout, jak často bude potřeba vyměňovat baterie. Ale postupně během testování se už doladila spousta věcí. Pořád vozidlo testujeme a pořád se zlepšujeme.



Komentáře

Hlavní zprávy

Jiří Hynek: Úředníci v Bruselu by si měli pamatovat, kde se narodili

Jiří Hynek
vydáno 11. prosince 2017  10:30

Jiří Hynek je druhý z prezidentských kandidátů, které nominovala politická strana, v tomto případě Realisté, jejichž je zakládajícím členem. Jedním...  celý článek

Pozor na padělky, varují celníci

Dětská stavebnice Batleader
vydáno 11. prosince 2017  8:29

Z Batmana je levný Batleader, místo lega kupujete Blockworld.  celý článek

Konec triků při parkování v podzemních garážích

Podzemní parkoviště u Nového divadla v Plzni.
vydáno 11. prosince 2017  5:58

V nákupních centrech opadne nutnost stahovat u závor okénko.  celý článek

Nestačily mu peníze na domek, zkombinoval hypotéku a úvěr ze stavebního spoření

Nestačily mu peníze na domek, zkombinoval hypotéku a úvěr ze stavebního spoření.
Komerční sdělení vydáno 11. prosince 2017  0:01

Jan se rozhodl pro vlastní bydlení. Potřeboval zhruba tři miliony korun a rozhodl si je půjčit prostřednictvím překlenovacího úvěru ze stavebního spoření....  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám