metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 18 °C

Pondělí, 25. června 2018. Svátek má Ivan.
Řidič Michal Kolek
Dalších 16 fotografií v galerii
Řidič Michal Kolek | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Sto tisíc kilometrů ujeto na baterky, říká řidič elektrobusu

23. února 2017  14:48 Robert Oppelt
Na konečné u metra Želivského parkuje zelený elektrobus a na tachometru mu čerstvě svítí cifra sto tisíc kilometrů. Naskočila po roce a půl provozu. Na otázky deníku Metro odpovídal během nabíjecí pauzy testovací řidič Michal Kolek.

Kolik už jste najezdil?
Testujeme ve čtyřech lidech, já jezdím od prvního dne, takže asi 25 tisíc kilometrů.



Musíte mít na elektrobus speciální školení, nebo vám stačí řidičák?
Mám na to kurz. Školí se na elektrické obvody i na manipulaci s vozem, protože je jiná než s autobusem.

Je nějaký rozdíl v řízení autobusu a elektrobusu?
Je to podobné, jen elektrobus nemá převodovku a místo toho, jestli máte plnou nádrž, musíte sledovat kapacitu baterií.

Fotogalerie

Autobus je výjimečný také tím, že elektřinou i topí, jiné vozy na to mají naftu. Nevybíjí to příliš baterie?
Nestalo se, že by se někdy autobus zastavil. Máme za sebou dvě zimy. Průběžně baterie dobíjíme a topíme.

Novinkou je klimatizace, nevadí ani ta?
S klimatizací jezdíme od loňského léta. Měli jsme z toho trochu obavy, ale spotřeba energie stoupla jen o pár procent.

Jak baterie dobíjíte?
Z kabiny řidiče vysunu pantograf a dobíjí se z troleje. Večer v garážích se pak dobíjí přes zástrčku.

Máte nějaké reakce od cestujících?
Veskrze pozitivní, jen občas lidem vadí, že je vůz o něco kratší a že se sem vejde méně cestujících nebo že kvůli bateriím vzadu chybí jedny dveře.

Zajímají se lidé o provoz elektrobusu?
Na začátku si nás chodily prohlížet a fotit zástupy fanoušků městské hromadné dopravy, jak se říká – šotoušů, ale pak jejich zájem opadl. Vrátili se zase až teď, aby si vyfotili tachometr se sto tisíci kilometry.

Je budoucnost MHD v elektrobusech?
Po dvou letech testování tomu vše nasvědčuje. Metro je drahé, tramvaje potřebují koleje. Elektrobusům stačí trolej na dobíjení. Provoz je levnější než u autobusů, ale samozřejmě pořizovací náklady jsou vyšší a po dvou letech nelze odhadnout, jak často bude potřeba vyměňovat baterie. Ale postupně během testování se už doladila spousta věcí. Pořád vozidlo testujeme a pořád se zlepšujeme.



Komentáře

Hlavní zprávy

Sloupek Mardoši: Nemám zdání

Mardoša, člen skupiny Tata Bojs
vydáno 25. června 2018  13:13

Jak říká spousta psychologů, nejlepší způsob výchovy je vlastní příklad.  celý článek

Sport vytlačuje knížky, dětí s různými poruchami přibývá

Ilustrační snímek
vydáno 25. června 2018  10:55

V Česku jsou tisíce dětí, které mají problém se čtením či psaním.  celý článek

Dvojí metr při cestě vlakem, jízdenka je za dvě různé ceny

Ilustrační snímek
vydáno 25. června 2018  8:30

Z Prahy do Kolína ušetříte 19 korun. Musíte však odjet hned.  celý článek

Vznikne nové parkoviště pro Holešovice

Ilustrační snímek
vydáno 25. června 2018  5:59

Stání pro osmdesát pět aut pomůže také při velké vodě.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám