Postup při opravě Karlova mostu, který je nejstarším stojícím mostem přes Vltavu v Praze, se v minulosti setkal s výraznou kritikou části odborné i laické veřejnosti. Vlnu nevole vyvolalo především údajné vyjmutí velkého množství původních kvádrů, přičemž některé byly bez zadokumentování zlikvidovány. Praha za tento postup dostala vysokou pokutu. Nakonec ji ale nemusela platit, delikt byl promlčen.
Kameny je třeba zaevidovat
Chystaná rekonstrukce se bude týkat historicky nejhodnotnějších částí této národní kulturní památky. Odborníci z Karlovy univerzity nyní pracují na pečlivé evidenci kamenných částí mostu. "Zároveň mají zhodnotit stav kvádrů a doporučit případnou výměnu některých z nich," uvedl mluvčí odboru městského investora Jiří Wolf. Dokončili už průzkum 15. a 16. oblouku a pilířů, letos je čeká kontrola několika tisíc kamenů na 13. a 14. mostním oblouku.
Praha spolupracuje i s Národním památkovým ústavem, od kterého v minulosti zaznívala ohledně opravy mostu kritika. Památkáři z NPÚ mají proto vypracovat postup obnovy pláště mostu, navrhnout výměnu nevratně poškozených kamenů, způsob ošetření kamene, spárování a sanace vlhkosti mostu.
Nové kvádry mohou být z kamenolomu v Březínu u Manětína
"Po zkušenostech z první etapy obnovy mostu se jako problematický jeví především výběr vhodného materiálu, tedy kamene pro výměnu kvádrů," řekla Dita Roubíčková z NPÚ. Nové kvádry by podle magistrátu mohly pocházet z kamenolomu na arkózový pískovec v Březínu u Manětína. "Vzhledem k tomu, že je otevření lomu stále nejisté, probíhá souběžně dokončení autorizačních zkoušek podrobného geofyzikálního průzkumu lokality Kamenná hora v Plzeňském kraji," uvedla Králová.
Základy pilířů mostu jsou podle NPÚ ošetřeny tak, aby do nich nemohla zatékat voda. "Pozdější zahájení další fáze obnovy tudíž neznamená ohrožení této významné národní památky," sdělila Roubíčková. Od června by měla navíc začít pracovat odborná komise, kterou Praha jmenuje. Komise bude mít mimo jiné za úkol dopracovat projektovou dokumentaci, kterou následně posoudí magistrátní památkáři. Podle dřívějšího vyjádření Prahy bude oprava pláště a pilířů mostu trvat řadu let let. Stavební povolení vydaly úřady už v roce 2006.