metro.cz

Byl první Evropan, který v Asii začal vyrábět snowboardy

  7:57
Sportovnímu vybavení se věnuje už od konce minulého století. A v mnohém je Roman Blažek průkopníkem. Jako mladý sportovní nadšenec se rozhodl otevřít ve Vrchlabí obchod se snowboardy a příslušenstvím. A také spustil první prodejní sportovní internetovou stránku u nás. Psal se rok 1999.

Další 1 fotografie v galerii
Roman Blažek se zaměřil na vybavení pro děti. | foto: Dereck HardMetro.cz

„Původní impuls byl být na horách a vydělat peníze na ježdění na kole či snowboardu. Aby mě práce bavila a zároveň jsem měl čas na koníčky. To byla zprvu skvělá myšlenka, ale když se to rozběhlo, tak času ubývalo a koníčkem se stala výroba snowboardů,“ vzpomíná Blažek.

Jelikož snowboardy s botami a vázáním stály u renomovaných značek i 20 tisíc korun, snažil se stlačit cenu níž. Založil tak značku Westige a kompletní sety prodával za 4 999 korun. Měl také stránku snowboards.cz, to ale ještě nebyl e-shop, jak ho známe dnes. Lidé museli jet pro zboží do obchodu do Vrchlabí.

„Lidé se tam koukli a pak napsali e-mail nebo zavolali. Na náš obchod jsme tak natáhli lidi z celé republiky. Investovali jsme peníze do reklamy v časopisech a také na několika webech. Ale rychle se to mezi lidi dostalo tím, že si to řekli. Stály tam fronty a za jedno sobotní dopoledne se prodalo i padesát kompletů,“ říká Roman Blažek, jak to fungovalo na přelomu století.

Původně vyráběl snowboardy v Rakousku a boty v Itálii. Když se ale ceny zvedly, vydal se do Asie. „Jako první Evropani jsme tam začali vyrábět snowboardy. Byla to fabrika, filiálka General Motors. Uměli tedy zpracovávat kov a další materiály. A když viděli, že snowboarding frčí, tak se rozhodli pro výrobu. Byli jsme tam tři měsíce a učili jsme je ty snowboardy lepit. Tehdy jsme ještě vozili materiál z Rakouska do Číny, tam se to slepilo a vezlo se to zpět do Evropy,“ nastiňuje Roman.

Byznys se mu rozjel parádně, ale časem zjistil, že je spíše úředník než výrobce. A tak před dvěma lety značku prodal. „Uvolnily se mi ruce a začal jsem se bavit věcmi pro děti. Před několika týdny jsme vyšli na trh s novou dětskou značkou Beany a všem se líbí. Celá produkce pro zimní sezonu je prodaná. Jde o tisíc snowboardů a čtyři sta lyží,“ pochvaluje si Blažek.

Název nové značky vymyslela Romanova dcera Ema. „Říkal jsem jí, že bych chtěl vyrábět sportovní věci pro děti, ať vymyslí název. Tehdy jí bylo deset let. Za dva dny přišla s nápadem Beany a já si říkal, že je to hezké. Ema je také první, spolu se synem Maxem, kteří testují nové vzorky.“

Podle Romana Blažka se musí lidé při nákupu vybavení pro děti řídit hlavně poměrem cena - výkon. Má zkušenosti i s výrobou kol a dobře ví, že bicykl pro dítě nemůže být příliš drahý ani těžký.

„Snažíme se zacílit jak na kola pro ježdění kolem domu, tak i na výlety,“ uvádí Blažek a dodává: „U dětí je důležité správně se pohybovou aktivitu naučit, ale tělo také zdravě rozvíjet. Spolupracujeme tedy s fakultou tělesné výchovy a sportu a se známými sportovci, jako je Michal Maroši. Chceme připravit speciální kolo na freeride pro děti.“

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek