metro.cz

Půjčování sněhových řetězů je zrádná česká specialita

  12:48
Češi si nepostradatelnou část zimní výbavy rádi půjčují od svých známých. Funkčnost a míry ale mnohdy neřeší.
Nasazení řetězů je třeba odzkoušet na suchu.

Nasazení řetězů je třeba odzkoušet na suchu. | foto: beaufortcz.czMetro.cz

Několik marných pokusů o upevnění řetězů na kola korunovaných pár metry jízdy, než zase spadnou. Hlavní role v těchto zimních scénách hrají bohužel často čeští řidiči. S oblibou si totiž půjčují sněhové řetězy od svých známých bez toho, aby si předem vyzkoušeli jejich použití.

„Pokud jsou řetězy kvalitní a v dobrém stavu, není v tom žádný problém. Nejčastěji se však setkáváme s tím, že řidiči si nejsou jisti, kdy je nasadit a jak,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK a připomíná, že například v Rakousku jsou k dispozici lety prověřené půjčovny u partnerského autoklubu ÖAMTC.

„Ten, kdo si myslí, že problém vyřeší tím, že hodí do kufru auta půjčené řetězy od kamaráda, situaci zpravidla přehodnotí, až když je pozdě. Je potřeba si řetězy vyzkoušet dopředu a pořídit si nebo půjčit přesný typ odpovídající vašemu autu,“ neříká poprvé Martin Lenfeld, zástupce společnosti Pewag.

Řetězy se neliší jen na základě rozměrů pneumatiky. Existují stovky typů řetězů vyráběných na různé typy vozů a v různých rozměrech pneumatik. Svou roli může sehrát i rok výroby vozidla nebo údaje o možnosti/nemožnosti použití řetězů ve velkém technickém průkazu vozu.

Krátkodobá úspora se nemusí vyplatit

Hlavním důvodem, proč si Češi obecně velice rádi půjčují věci mezi sebou, je finanční úspora. Taková výpůjčka stojí pouze flašku, bonboniéru nebo se vše řeší formou protislužby. Nejčastěji si Češi mezi sebou půjčují nářadí, výjimkou však nejsou výpůjčky aut na dovolenou a právě věcí, které mají vliv na bezpečnost na cestách. S vidinou úspor, potažmo formálního splnění předpisů si však řidiči často neuvědomují, že o jejich bezpečnost jde především. A ta je k nezaplacení.

Zkušení lyžaři a častí návštěvníci hor dávají přednost řetězům vlastním. Do kufru se vejdou vždy a investice do kvalitních řetězů se jim pak dlouhodobě vyplácí, byť je nasadí jednou dvakrát za sezonu nebo vůbec. „Levné řetězy z hobby marketů se mohou krátkodobě vyplatit a možná i dvě zimy vydrží, stejně tak vám ale můžou prasknout při prvním použití nebo krátké jízdě po asfaltu. Svou roli hraje i komfort montáže. Proč vystupovat z auta a dopínat řetězy, když si mohu pořídit takové, které se dopínají za jízdy samy?“ vysvětluje Martin Lenfeld s tím, že je dobré držet se značek pravidelně testovaných některým z renomovaných automobilových magazínů a především autoklubů v Německu a Rakousku.

Nepřekonaná ocel

Z testů vyplývá, že tradiční sněhové řetězy z oceli jsou nezastupitelné. Trakční výpomoc z látky lze možná snadněji nasadit, může být sice podle odborníků krátkodobě účinná, ale nevydrží, což je obzvlášť patrné na ledu.

Ve většině evropských zemí je povinností mít sněhové řetězy pouze v zimních podmínkách. U našeho jižního souseda a například na Slovensku, ve Slovinsku nebo Chorvatsku je zákonná povinnost mít řetězy s sebou ve voze v zimních měsících.

Konkrétně v Rakousku to platí v období od 1. listopadu do 15. dubna. „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc eur,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Pokud navíc dojde k ohrožení bezpečnosti silničního provozu, bude následovat ještě odstavení vozidla. Samozřejmostí je povinnost zimních pneumatik, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky, a to na všech čtyřech kolech. V Rakousku musí řetězy splňovat takzvaný ÖNORM, TÜV. Textilie ani řetězy ve spreji nepřichází v úvahu.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek