Sice už je osm hodin ráno, ale stále je tma. Dostáváme klíčky od auta, pod botami nám při chůzi křupe sníh. Na leden je docela teplo. Noc jsme strávili v hotelu postaveném z ledu, v pokoji bylo na nule, takže nám zamrzla i voda na nočním stolku. Minus deset stupňů nám moc nevadí. Jsme dvacet kilometrů severně od Rovaniemi, centra finského Laponska.
Tedy téměř přesně na polárním kruhu. Tady během zimního slunovratu, který každoročně připadá na vánoční svátky, slunce vůbec nevychází. Dneska ale máme štěstí. Vykoukne v devět. To už uháníme ještě víc na sever do Arctic Driving Centra, kde si procvičíme jízdu na ledu a sněhu. V kontrolovaném i nekontrolovaném smyku.
Auto pro zábavu
K této kratochvíli jsme zvolili toho nejpovolanějšího mistra – novou Toyotu GT86, která se novinářům představila právě tady, v zemi ledu, sobů a pletených svetrů. V Japonsku se tomuto sportovnímu autu neřekne jinak než hačiroku, což v překladu znamená „osmdesátšestka“, podle vzpomínky na legendární kupátka Toyoty.
V Česku se mezi milovníky driftu ustálila přezdívka hačina. Je oblíbená pro svou lehkost a snadnou ovladatelnost. Spolu se svým sourozencem Subaru BRZ, se kterým sdílí techniku i tvary, umí na sněhu opravdové divy – jen se nebát šlapat na plyn! Instruktor nám ukáže okruh.
„Prosím. A zkuste ho projet v jednom táhlém smyku.“ Učitelka rošťáren, jak hačině říká kolega František, není zrovna megasilák. Atmosférický dvoulitrový čtyřválec má „pouze“ 200 koní a 205 Nm, ale o to tady nejde. To auto umí pochopit i řidiče, který zrovna nemá zkušenosti vyboxované na závodních okruzích. Ochotně smykuje, nechává se vytáčet a stačí jen jemně ťuknout na plyn a trhnout volantem a už jedete bokem. V zatáčce patří ke špičce aut pro zábavu.
Co se změnilo
S faceliftem dostala GT86 nové nárazníky, přepracované křídlo, full-led světla, nová sedmnáctipalcová kola a upravený difuzor. Asistent šéfinženýra Tomohoko Shishido říká, že to nejsou jen změny na oko. Sledovali chování speciálů odvozených z tohoto modelu na německém okruhu Nürburgring a ladili aerodynamiku a jízdní vlastnosti.
A zesílili také skelet hliníkové karoserie a zadní stabilizátor, kalibrovali tlumiče, zpevnili i přední pružiny. To pro ještě větší zábavu, kterou můžete ostatně zažít i vy. S jedním z mála aut dneška, kde jde zcela vypnout kontrolu stabilizace a jehož účel je jediný: radost z řízení. Za cenu od 820 tisíc korun.
Zimní Laponsko
|