metro.cz

Nový Land Rover Discovery jsme testovali v nitru hory

  16:44
Dostali jsme dýchací přístroj, baterku, helmu, terénní SUV a vyrazili do útrob dolu.
Údolí řeky Mosely lemují vinice. Krásný, klidný kraj.

Údolí řeky Mosely lemují vinice. Krásný, klidný kraj. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

„Tohle je váš osobní ochránce. Ten důl je bezpečný, ale nikdy nevíte, co provede hora,“ říká WolfgangHirzi, ředitel dolomitových dolů ve vesničce Wellen. Jsme na německé straně, hned přes řeku je už Lucembursko, dvacet kilometrů odtud hlavní město Lucemburk.

Nevyfasovali jsme zkušeného horníka, ale těžkou krabici s popruhem na rameno. „Nikdy to nebylo potřeba, ale může se stát, že vám v dolech může chybět kyslík,“ říká tajemně a nasazuje si dýchací masku a brýle. Umělé plíce složené v krabici nám případně prodlouží život o půl hodiny.

Je před námi zajímavý úkol. Vyzkoušet přednosti nové páté generace modelu Land Rover Discovery přímo v dole Josef Schnuch, kam jinak mají civilisté – a co teprve auta – přísný zákaz vstupu. Dolomitský vápenec v nich firma TKDZ těží od roku 1964 a postupuje chytře: mapy dvou dolů ležících nad sebou připomínají mříž. Sloupy mezi tunely podepírají horu nad námi. Místa, kde je vytěženo, zaváží firma sutinou. Offroadová trasa plná překážek měří skoro dva kilometry, jinak je zde celkem tři sta kilometrů chodeb. Jakmile zabloudíme, pravděpodobně už nikdy nenajdeme cestu zpět.

Obavy ale nebyly třeba. Všudypřítomný prach sice dokáže podráždit sliznice, ale na to nebyl čas. Zvláště v momentech, když řídíte auto nakloněné skoro o třicet stupňů. Terénní vlastnosti nového Discovery, které je díky samonosné hliníkové karoserii o půl tuny lehčí, opravdu překvapily. Nejdřív jsme brblali kvůli novému uhlazenému designu.

Kde je ta krásná krabice? ptali jsme se. Vlastnosti auta ale design odstrčily na vedlejší kolej. Disco má větší světlou výšku o 4,3 centimetru, umí brodit vodu do 90 centimetrů a asistent pro jízdu v extrémně náročném terénu pomáhá nováčkům udržovat rychlost. Vyzkoušeli jsme šestiválec se 190 kW (v základu je však vznětový dvoulitrový čtyřválec Ingenium), který má sériově pneumatické odpružení, redukci i uzávěrku středového diferenciálu.

Nájezdové úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodový úhel 27,5° udělaly z trati v dole brnkačku. Na přejezdech Lucemburskem jsme ověřili lepší dynamiku v zatáčkách. Ceny v Česku začínají na 1,4 milionu korun.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek