metro.cz

Origamista s elektromotorem

  14:43
Lexusu se s hybridy daří. Baterky mají i jeho sedany.
Luxus IS 300h kombinuje zážehový 2,5 litr s přímým vstřikováním a elektromotor...

Luxus IS 300h kombinuje zážehový 2,5 litr s přímým vstřikováním a elektromotor a je tak jedním z nejhospodárnějších sportovních sedanů současnosti. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Tahara v Japonsku je údajně nejvíce robotizovaný a počítači prošpikovaný automobilový závod na světě. Každý zaměstnanec po příchodu do práce se musí osprchovat a vzít si čisté oblečení, aby na něm nebyl prach.

Továrna, kde by se dalo jíst z podlahy, patří Toyotě. Od roku 1979 tady vznikla řada známých modelů, teď tu produkci drží zejména luxusní divize automobilky Lexus. Nový model tu vznikne každých 87 sekund. A narodil se tam i sportovní hybrid IS 300h, který jsme podrobili redakčnímu průzkumu.

Modely, které kombinují tradiční agregát s elektromotorem, se začínají Lexusu, potažmo Toyotě vyplácet. Prodeje tzv. hybridů dnes tvoří 40 % z celkových prodejů automobilky. Meziročně se zvýšily o 50 %, na 106 tisíc vozidel celkem.

Hybridním bestsellerem je novinka Toyota C-HR, dobře si vedou i kombinované pohony u yarisu, aurisu nebo RAV4. K úspěchu hybridů přispěly ale i vozy značky Lexus, u nichž 65 % zákazníků volí hybridní pohon, v zemích západní Evropy pak dokonce 99 %.

„K dvoucifernému nárůstu prodejů přispěla zejména naše hybridní řada čítající patnáct modelů Toyota a Lexus, což je nejvíce v celém automobilovém odvětví. Rok 2017 bude pro Toyotu velmi úspěšný,“ je přesvědčen šéf Toyota Motor Europe Johan van Zyl.

A zatímco nejprodávanější hybridy v řadách Lexusu jsou SUV s označením NX, elektromotory se dostávají i pod kapoty sedanů, které byly považovány za vrchol řidičského nadšení. Například současný model IS 200t, který pohání přeplňovaný benzinový dvoulitr, dosahuje výkonu 245 koní, má geniálně naladěný podvozek a je to všeobecně výborné auto. Sice ztratil charakterní vidlicový šestiválec, ale co – taková je doba. Pokud chce zákazník vystoupit z davu a jezdit autem, co má zároveň luxusní švih, koule a neotřelý design, je současná modernizovaná řada IS ideální volba.

Zajímavé je, že podle čísel prodejů pak častěji zákazník v případě IS sáhne po hybridní variantě. IS 300h kombinuje zážehový 2,5litr s přímým vstřikováním a elektromotor a je tak jedním z nejhospodárnějších sportovních sedanů současnosti. Podle Lexusu spotřebuje v průměru pouze 4,2 litru paliva na 100 km. V našem testu jsme se drželi na hodnotě spíše o dva litry větší. Čistě na elektřinu můžete ujet až tři kilometry.

Maska dostala ostřejší design, což prospělo světlům i nárazníku, nové prvky dostal i interiér. Archaické ovládání multimediálního panelu ale zůstalo zachováno – po obrazovce stále jezdíte za pomoci malé myši. Posuvný mechanický budík v přístrojové kapličce naopak naštěstí zůstal.

Jak ale jezdí auto, které má v kufru namísto rezervy baterie? Jako pohodový kliďas. Atmosférický spalovací motor sice má 133 kW, elektromotor sám o sobě 105 kW, dohromady ale sílu nesčítají – ve spolupráci umí poskytnout 164 kW a 221 N.m. Sílu přitom posílají díky planetové převodovce e-CVT na zadní kola.

Auto trochu klame sportovním vzhledem, spíše než brousit zatáčky bokem chce po řidiči, aby používal při práci s plynem a brzdou nejen srdce, ale i hlavu. Pokud vypnete dokreslování zvuku motoru do repráků, zjistíte, že jedete ve velmi tichém a pohodovém sedanu, který se sice tváří jako ostrý samuraj, ale je to spíš origamista kliďas. Umí skládat převody své variátorové převodovky jako umělec, který chce šetřit a baví ho dobíjet baterie brzděním a plynulou jízdou.

Se slušnou výbavou ho pořídíte od 985 tisíc korun, to konkurence se svými plug-in hybridy nedokáže.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek