metro.cz

Kodiaq: Tichý, velký a vychovaný medvěd

  11:59
Zkusili jsme Škodu Kodiaq se základním motorem. Má apetit, ale je symbolem komfortu.
Škoda Kodiaq.

Škoda Kodiaq. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Stejný technický základ jako koncernoví bratranci Seat Ateca a VW Tiguan. Přesto je Škoda Kodiaq jiná. Jediná z trojice SUV může mít v kufru dvě sedačky navíc a nabízí opravdu hodně prostoru.

Kodiaq je stále novinka. Ačkoli už o ní byly popsány kilometry papíru, pořád se u ní lidé zastavují a ptají se: To je ta nová škodovka? Vzali jsme auto na terénní výlet do Lužických hor. Zajímavé bylo, kolik německy mluvících turistů se o ni zajímalo.

K testu jsme si schválně vybrali základ: stranou jsme nechali nabízené dvoulitrové 110 a 140kW turbodiesely i silnější benzinové TSI. V plně naloženém autě jsme otestovali 110kW zážehovou čtrnáctistovku. Měla pohon všech kol a šestistupňový automat DSG. Stačí 148 koní na 1,7 tuny vážící a 1,7 metru vysoké SUV?

Kde vzala jméno

  • Jménem se nová škoda odvolává na medvěda kodiaka žijícího na stejnojmenném ostrově u jižního pobřeží Aljašky.
  • Chystá se ale další netradiční jméno. Nástupce Škody Yeti se představí za několik týdnů, prodeje odstartují v druhé polovině roku. Nové SUV se bude jmenovat Karoq. Karroq je vesnice kdesi hluboko v albánských horách. Video z tajných testů najdete na auto.idnes.cz

Samozřejmě že ano. Jinak by do ní tento motor ve Kvasinách nedali. Je to ale na hranici. V takovém medvědovi bychom si spíš představovali dvoulitr. Zvláště proto, že si čtrnáctistovka nedostatek síly kompenzuje na spotřebě. V rodném listu má kodiaq (mimochodem v krásné metalíze, na fotkách tolik nevynikne) kombinovanou spotřebu 7,1 litru na sto kilometrů. Realita je ale o dva litry výše. Záleží totiž na tom, k čemu ho potřebujete. Jako rodinný vůz pro běžné jízdy tento motor svých 110 kW v rozmezí 5000 až 6000 otáček (točivý moment 250 Nm) obhájí. Je kultivovaný, tichý a nezatěžuje tolik přední nápravu jako těžší nafťáky. Auto je agilní, drží stopu ani se příliš nenaklání. Kdo chce ale i se čtyřmi dospěláky na palubě předjíždět s klidem, musí objednat nějaké ty kilowatty navíc.

Konkurent

  • Od 1. května lze v Česku objednávat Peugeot 5008, kterým chtějí Francouzi konkurovat Škodě Kodiaq.
  • Konkurence to bude ale jen pro některé verze, 5008 nenabídne pohon všech kol.
  • Peugeot útočí prostorností, ale i cenou. Ceny startují na částce 545 tisíc korun. Nabídne také sedmimístnou verzi. Vyjímatelná sedadla navíc vyjdou na 20 tisíc.

Pochvalu zaslouží šestistupňová automatická převodovka a hlavně podvozek. Dovolím si říci, že je kodiaq pohodlnější než superb. Komfort jsme ověřili na dlouhých dálničních přejezdech i v terénu, kde se díky světlé výšce 188 mm nemusíte bát ani kamenů nebo větví. Mezinápravová spojka Haldex 5 dělá svou práci tradičně dobře.

Zdání přitom klame. Třebaže si myslíte, že je kodiaq největší škodovka, je menší o 164 mm než zmíněný superb. Kodiaq je však první škodovkou, které odcházející šéfdesignér Jozef Kabaň nadělil čtyřokou koncepci přídě. A první škodovka, která dostala plně diodová světla. Utáhne dvoutunový návěs a interiér je intuitivní. Všechny ovladače jsou na svých místech, osmipalcová obrazovka funguje bez výhrad.

O kodiaqa je enormní zájem, na některé specifikace se čeká až tři čtvrtě roku. Škoda ho také zdražila o 16 tisíc, nejlevnější verze vyjde na 694 tisíc korun, námi testovaná motorizace ve výbavě Style startuje až na 861 tisících korunách.

Kdy bude kupé?

  • Ještě než sjela vůbec první Škoda Kodiaq z výrobní linky, už se spekulovalo o verzi kupé. Grafických návrhů tohoto SUV, jehož záď se bude svažovat, jsou na internetu desítky. Žádná ale není oficiální. Kupé Kodiaq připomíná i studie Vision E, ale to je hudba budoucnosti.
  • Zatím je jasné jen to, že Škoda bude konkurenta BMW X4, X6 nebo Mercedesu GLC Coupé vyrábět ve spolupráci s čínskou SAIC Motor pro tamní trh a že o uvedení vozu v Evropě rozhodne až zájem zákazníků.
  • „Je to jen otázka kapacit našich továren. Prodáváme teď tolik aut, že musíme řešit, kde bychom takový vůz byli schopni vyrábět,“ komentoval to Christian Strube, člen představenstva Škody zodpovědný za vývoj.
Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek