metro.cz

Firmy chrlí hybridní auta. Budoucnost elektrizuje

  15:40
Už to nic nezvrátí. Budoucnost bude patřit elektřině. Slovem roku je hybrid.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Dobře si zapamatujte zvuk osmiválcového motoru, pokud na něj někde narazíte. Doba spalovacím motorům přestává přát a možná se z nich stane pouze rarita veteránských srazů. Kvůli stále přísnějším emisním normám budou silnice patřit elektrickým a hybridním motorům.

Hledání alternativního pohonu je čím dál diskutovanějším tématem. Přibývá aut na stlačený zemní plyn, kdy vás kilometr jízdy vyjde v přepočtu na 80 haléřů, ale hlavní trend to není. Zejména kvůli nedostatku plnicích stanic.

Minitest hybridu Lexus NX 300h

● Řada NX odnože automobilky Toyota patří mezi středně velká SUV. Vedle benzinového motoru má i dva elektromotory. Jak se s autem jezdí?

● V létě 2015 jsme si nemohli v testu vynachválit NX 200t, krásné a ostře řezané SUV se čtyřválcovým benzinem a 238 koňmi. Teď se nám ale do rukou dostala hybridní varianta tohoto konkurenta BMW X3 nebo Audi Q5.

● NX 300h je ve verzi s pohonem všech kol poháněn třemi motory. Pod haubnou je atmosférický 2,5litrový čtyřválec, který má výkon 114 kW a točivý moment 210 Nm. Sekunduje mu elektromotor s výkonem 105 kW. Další s výkonem 50 kW pohání výhradně zadní nápravu. Zajímavé je řešení čtyřkolky bez kloubové hřídele. Všemu pomáhá převodovka e-CVT, která má na rozdíl od klasické CV jen jeden stálý převodový poměr.

● Testovaný model dostal paket F-Sport, takže nasadil masku sportovního ducha – má osmnáctipalcová kola, tužší podvozek a výraznější přední masku. Třebaže je celkový výkon motoru 197 koní, je to fakt jenom maska. Auto je spíš na pohodovou jízdu, díky možnosti jet i čistě jen na elektřinu vhodné do města a při dávkování plynu se musí přemýšlet. Pak se spotřeba ustálí i na osmi litrech. Což ale stejně není vzhledem k elektromotorům nahánějícím energii do akumulátoru oslnivý údaj. Ceny startují na 1 044 000 Kč.

Za tím autem se zaručeně ohlédnete.

Ani čistě elektrická auta nejsou tématem číslo jedna – stále se řeší jejich krátký dojezd, nejasná životnost baterií a hlavně vysoká cena, na kterou nechce příliš přispět ani česká vláda.

Téma roku 2017

Hybridní pohonné jednotky, tedy hlavně benzinový motor v kombinaci s elektrickým, jsou pro mnoho automobilek ideálním východiskem, jak najít cestu z fyzikálních limitů spalovacích agregátů. Nejen EU totiž stále zpřísňuje emisní normy, v roce 2020 vstoupí v platnost přísné limity, čoudící auta nejsou a nebudou vpouštěna do center měst, majitelé dieselů musí platit nemalé peníze za výměny filtrů pevných částic...

Norská vláda ohlásila vymýcení spalovacích motorů k roku 2025, Německo deklaruje, že počínaje rokem 2030 mají být jeho silnice zcela bezemisní. Takže jak splnit normy?

Při současných technologiích je to docela oříšek. Ale jde to. Náskok má například největší automobilka Toyota, která už v 90. letech začala pracovat na hybridu. Její model Prius se stal velmi populárním a dnes už japonská značka velmi spolehlivý a dobře fungující systém vylepšuje a montuje do většiny svých modelů. Investice do vývoje hybridu se jí dávno vrátila.

Co je hybrid

Pojem se aplikuje na řadu systémů, může to být i klasický motor se setrvačníkem nebo také spalovací motor s elektromotorem a externím přívodem proudu, což využívají třeba trolejbusy. Nejčastěji je však v autě vedle spalovacího motoru a elektromotoru i baterie, která se buď dobíjí samotnou jízdou či brzděním, nebo napřímo také ze sítě, pak mluvíme o plug-in hybridech. Motory pracují společně a pohotově nabízejí vyšší výkon i točivý moment právě ve chvílích, kdy to potřebujete. Japonci ale tak trochu sázejí i na vodík, vývoj čirých elektromobilů totiž zavrhli už před třemi lety.

Zázračné palivo, které vytváří jen páru, je vysoce výhřevné a k vytvoření zápalné směsi si žádá množství vody menší než malé. Vodíková auta jsou ekologická, zelená, výkonná, ale až příliš výbušná. Takže i tady se stále trochu tápe. Prvním vodítkem vodíkové revoluce je model Toyota Myrai. Palivové články vyrábějí elektřinu pro elektromotor a teoreticky, připojí-li se takové auto k domu, může vůz posloužit jako zdroj energie. Taková mobilní elektrárna, jež jako odpad produkuje pouze vodu, dokonce pitnou. Auto na vodík má avizovaný dojezd 550 až 750 km, papírovou spotřebu 0,7 kg/100 km a pětikilovou nádrž na vodík.

S palivovými články na vodík si ale nehraje jen Toyota nebo Honda. Na veletrhu užitkových vozidel ukázala loni i korejská automobilka Hyundaistudii dodávky H350 Fuel Cell Concept s pohonem na vodíkové palivové články. Dojezd má 422 kilometrů. Čím chtějí zaujmout Němci naopak stále sází na elektřinu. Koncern Volkswagen má sice nyní v nabídce řadu modelů na stlačený zemní plyn, ale do roku 2025 chce prodávat milion aut s elektromotorem ročně.

„Začíná doba elektrická,“ říká šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier. První elektrická škodovka dorazí koncem roku 2020 a ujede na jedno nabití krásných 550 kilometrů. Mercedes loni představil koncept SUV s označením EQ, což je zkratka pro elektrickou inteligenci. Má dva elektromotory, které dohánějí obě nápravy, každý motor roztáčí jednu, a dojezd na jedno nabití by měl být až 500 kilometrů. Mnichovská BMW nabízí rovnou několik modelů s elektrickým pohonem, přičemž vlajkovou lodí je malé BMW i3. Jedenáct kousků právě testuje i česká policie. Hybridní je však i jeho nové BMW páté řady.

Výrobce elektromobilů Tesla chce příští rok vyrobit půl milionu aut, proto přesune část výroby i do Evropy. Čeká se na nový model Tesla 3. Nové elektromobily ale nedávno představil i Opel (Ampera) či Nissan (Leaf), Kia přišla loni s hybridem Niro.

Ford naopak v Evropě ukončil pro nezájem výrobu elektrického Focusu. Zkusí to teď s hybridními a plug-in hybridními dodávkami. Do dvou let chce však představit elektrický crossover či SUV s dojezdem až 480 km. A i značka Mini brzy odhalí svůj první hybrid.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek