metro.cz

Teambuilding už není nucené soutěžení

  14:46
Sportovní aktivity ve skupinách, rivalita a nepříjemné úkoly, kdy při selhání jedince trpí celý tým. Vytváření stresových situací a konfrontace. Tak často vypadaly teambuildingové akce, za kterými měly být ve skutečnosti stmelování týmu a zábava.
Tepfactor

Tepfactor | foto: Archiv Metro.cz

Dnes už ale můžete najít i jiné formy. Například uvolněnější atmosféru při plnění úkolů a hraní netradičních her. Trendem je i pomoc na potřebných místech nebo se vyřádit s celou rodinou. Pár takových míst jsme navštívili.

FEELNAT

Tahle společnost se už řadu let specializuje na vytváření teambuildingových projektů. Ovšem hledá nové směry, jak takovou akci vytvořit a naplnit.Navíc přijedou až k vám.

■ „Původně jsme dělali hodně s dětmi a myšlenka byla vymyslet program, který by lidi bavil. Nejdřív jsme naše hry otestovali na rodičích s dětmi a viděli jsme, jak na to dospělí reagují. To už byl pak jen krok k tomu, že jsme postavili první hru pro firmy,“ říká jeden ze zakladatelů Feelnatu Jan Martiník. Tvůrčí tým se zde skládá třeba z inženýrů či záchranářů. Berou tedy aktivity z různých oborů a kombinují je do her.

Jak má vypadat teambuilding

Kariérní psycholog Dalibor Špok má s firmami i zaměstnanci řadu zkušeností. Zeptali jsme ho tedy, jak by měl vypadat správný teambuilding a co by měl svým účastníkům přinést.

Asi každý si takovou firemní akci spojuje s netradičními zážitky, sblížením se s kolegy a vrcholem bývá dobré jídlo a pití, ideálně spojené se zábavou. Také podle Špoka má teambuilding zlepšit neformální vztahy tím, že lidé zažijí společně něco odlišného od běžného fungování. „Umožní nám to změnit vztahy v týmu, vybudovat důvěru, ztratit ostych nebo odstup a změnit pohled na druhé,“ vypočítává Špok. Jenže ne vždy se podaří takový průběh teambuildingu zajistit. Pro některé to je spíše stresová záležitost. „Aby byl skutečně funkční, platí zásady neplést si teambuilding se portovními aktivitami, bojovkou anebo s pionýrským táborem, kde jsou lidé do něčeho nuceni,“ zdůrazňuje Špok. Podle psychologa preferují různí lidé odlišné způsoby trávení času. Mnozí nechtějí soutěžit, ale pobavit se. „Touží zažít něco nového. Zajezdit si na motokáře, zahrabat si bagrem nebo vytočit hrníček z keramiky. Je dobré mít část programu volnou, ať si každý vybere, na co má chuť. Už tím sdílíme určité firemní hodnoty,“ dodává Špok. Podle něj by se pak šéfové měli běžně účastnit těchto aktivit podobně jako zaměstnanci.

Dalibor Spok

„Například v investigativní hře Carlos používáme skutečné reálie. Součástí hry může být úkol v obchodě, na poště, případně veřejné knihovně. Hledáte inzerát v novinách, čekáte na hovor v telefonní budce nebo hledáte tajnou spojku podle fotky v davu. Klienti občas netuší, kde hra končí a začíná realita,“ přibližuje Martiník. Právě v detektivní hře Carlos na sebe bere terorista podobu známé osobnosti.

„Nejznámějším byl Leoš Mareš, který nám namluvil i jingle pro naše falešné rádio,“ zmiňuje Martiník. Feelnat má několik herních systémů, které lze mezi sebou variovat, třeba i podle zaměření klientů. Pochlubit se může i mobilní únikovou hrou. Populární jsou také netradiční hry jako vietnamský badminton nebo pukec. Jinými variantami teambuildingu jsou u Feelnatu třeba čištění lesa po těžbě dřeva, sekání dříví nebo záchranářské akce.

TEPFAKTOR

Některé firmy jsou věrné pojetí teambuildingu coby soutěžní aktivity. Takovou formu nabízí třeba TEPfaktor, který kombinuje při týmové spolupráci úkoly na sílu, šikovnost, přemýšlení a trpělivost.

■ Areál je umístěn zhruba hodinu od Prahy v okrese Příbram. Připraví vám zde „teambuilding na klíč“ podle přání klientů. „Důvodem, proč k nám jezdí, je fakt, že nabízíme full servis pro firemní akce. Od cateringu přes konferenční prostory, ubytování či doprovodné programy nad rámec naší hry,“ osvětluje marketingový a obchodní manažer Michal Rejka.

V létě to bude už pět let, co TEPfaktor funguje, a za tu dobu si získal značnou popularitu. Ať už překonáváte překážky, trefujete se míčky do otvorů, nebo hledáte správnou odpověď, vždy vás to vtáhne do hry. „Naštěstí se nám firemní klienti vracejí. Nedílnou součástí toho je náš firemní a osobní růst, myslím tím třeba nové úkoly, vylepšené technologické prvky a tak dále,“ uvádí Rejka.

Přiznává, že některé požadavky firem jsou dost náročné či netradiční. A na pestrost klientů si nemůže stěžovat. „Měli jsme zde charitativní akci pro děti, slavnostní večery, několik soutěží krásy, ale i prezentace automobilových značek či velkých produktů kosmetiky,“ vyjmenovává. Firmy se do TEPfaktoru vypraví často na doporučení jiných společností. „Rádi se vzdálí od pracovních stolů v kanceláři a odjedou do vesnice, kde si užijí dobrodružnou atmosféru, adrenalin a hlavně si užijí zábavu,“ doplňuje Rejka.

MIRAKULUM

Velký zábavní park Mirakulum se rozkládá u Milovic, na území bývalého tankového pluku. Vyřádí se zde hlavně rodiny s dětmi. A právě rodinné dny zde nejlépe fungují i v rámci firemních akcí.

■ Majitel a provozovatel parku Jiří Antoš se už jedenáct let věnuje výstavbě dětských hřišť, vždyť po celé republice jich zrealizoval přes tři tisíce. Před pěti lety zprovoznil i Mirakulum, které je nabité atrakcemi všeho druhu. „Park funguje mnohem líp, než jsem si představoval. Ten zájem je obrovský. Proto mají velké úspěchy i rodinné dny, které u nás firmy pořádají. A je to snad i trend dělat akce pro celou rodinu. Máme firmu, která sem jede už počtvrté za sebou a stačí jim to. Firmy, které to u nás zkusí, se většinou vrací,“ nastiňuje Antoš.

Další zajímavé firemní akce

http://www.lanovecentrum.cz/cs/ Řada lanových center Proud po republice, kde se zabaví každý

http://thechamber.cz/ Série rozmanitých únikových her, kde se pracuje v malých týmech

http://treasurehuntprague.cz/ Teambuildingová aktivita a hra zaměřená na poznávání Prahy

Když se pro Mirakulum rozhodne nějaká společnost v rámci teambuildingu, má možnost využít velké louky v těsné blízkosti parku, kde má

své zázemí i občerstvení. „Můžou tam i parkovat, mají vlastní toalety i třeba workshopy,“ přibližuje Antoš. Navíc mají účastníci volný přístup do parku. Také odtud jezdí na úzkokolejce vláček do nedalekého Tankodromu, se kterým Mirakulum spolupracuje.

Zde pak na velkém prostoru mohou firmy v rámci teambuildingu připravit pro své zaměstnance jízdu na čtyřkolkách nebo na bojovém vozidle pěchoty (BVP), můžou si zde zkusit i paintball. „Některé firmy si to berou jako balíček,“ prohlašuje Antoš. Některé menší firemní akce se konají přímo v parku, kde jsou pro to vyhrazené prostory.

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek