Honosí se titulem dodávka roku 2017. Velký brácha transporteru je v modernizované podobě v prodeji od dubna už i v Česku. Druhá generace největšího užitkového modelu Crafter od Volkswagenu přišla přesně po deseti letech. Za tu dobu si nástupce tehdejšího modelu LT získal srdce mnoha podnikatelů a živnostníků.
Konkurent velkých dodávek, jako je Renault Master, Ford Transit, Iveco Daily nebo trojice Citroën Jumper, Peugeot Boxer a Fiat Ducato, byl až do roku 2016 vyráběn v licenci s Mercedesem, který svému modelu říkal Sprinter. S novým modelem se už ale Volkswagen trhnul, ovšem započal spolupráci se společností MAN Truck & Bus, která crafteru dala vlastní masku a prodává ho pod označením TGE.
Že to Němci myslí s crafterem vážně, dokazuje nová továrna v polské Wrzesnii. Ta vyrábí jen tento model. Areál zabírá plochu 220 hektarů a zaměstnává 3000 lidí.
V nabídce jsou čtyři základní modely, tři délky a v případě uzavřených variant tři verze výšky střechy. Nechybí možnosti pohonu předních, zadních i všech kol, přímo řazené i samočinné převodovky. Nový uhlazený design odkazuje na tvary současných osobních volkswagenů, čímž se užitkový vůz zase posouvá mimo svůj segment. Crafter se pyšní součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,33. To je měřítko kvality tvarů z hlediska obtékání jeho karoserie vzduchem. U moderních aut se tato hodnota pohybuje právě kolem hodnoty 0,3.
Nemáme prostor rozepisovat se o vnitřních rozměrech, ty se totiž liší podle skříní i hnaných náprav. Shrňme to tímto: do nejdelší varianty můžete dát až šest europalet (1,20 m x 0,80 m) nebo čtyři palety Euro 3 (1,00 m x 1,20 m), což je v současnosti největší počet, které lze v této kategorii naložit.
Pod kapotou brblá naftový čtyřválec 2.0 TDI ve čtyřech výkonových variantách: 102, 122 a 140 koní s jediným turbem, nejostřejší biturbo dává 177 koní. Nový crafter dostal i hromady pomocníků, jako je elektromechanický posilovač řízení, ESP s elektronickou stabilizaci přívěsu, adaptivní tempomat či asistent pro jízdu v bočním větru.
V tiskových materiálech označuje Volkswagen svůj model jako novou dimenzi. A proto jsme k testu nesáhli po obyčejné skříni nebo valníku, ale půjčili si rovnou celou vestavěnou servisní dílnu! Ať ta dimenze stojí za to.
U Volkswagenu si ji objednala firma Still, která se zabývá manipulační technikou. Firma FD Servis Praha ji vestavěla do crafteru se středním rozvorem a vysokou střechou. Délka nákladového prostoru je 3450 mm, výška pak 1961 mm, což je skvělé i pro vyššího montéra... Tato verze se 140koňovým motorem vyjde bez příplatkové výbavy na 827 048 korun, přičemž ovšem nepočítáme cenu vestavby. O ní jsme si povídali s odborníkem, čtěte rozhovor níže.
Dílny montují do čtvrtiny aut„Největší zájem u naší značky je o právě takové dílenské přestavby, jakou tu zde vidíme. Velké zastoupení u nás mají i sanitní a hasičské vozy,“ říká deníku Metro Petr Freiman, který šéfuje prodejům speciálních úprav užitkových vozů Volkswagen v České republice. Kolik vestavba stojí? Jak dlouho práce trvá? Měla u této vestavby firma speciální požadavky? Kolik vestaveb do crafteru jste již dělali? Jaká vestavba byla nejzajímavější? Co všechno jste schopni vestavět? |