metro.cz

Montéři na cestách. V novém crafteru od Volkswagenu

  10:45
Zahráli jsme si na pojízdnou dílnu. A vytáhli na cestu jednu z největších dodávek.
Díky zvýšené střeše nemusí dílenský pracovník ohýbat hlavu. K dispozici má i...

Díky zvýšené střeše nemusí dílenský pracovník ohýbat hlavu. K dispozici má i sklopný ponk. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Honosí se titulem dodávka roku 2017. Velký brácha transporteru je v modernizované podobě v prodeji od dubna už i v Česku. Druhá generace největšího užitkového modelu Crafter od Volkswagenu přišla přesně po deseti letech. Za tu dobu si nástupce tehdejšího modelu LT získal srdce mnoha podnikatelů a živnostníků.

Konkurent velkých dodávek, jako je Renault Master, Ford Transit, Iveco Daily nebo trojice Citroën Jumper, Peugeot Boxer a Fiat Ducato, byl až do roku 2016 vyráběn v licenci s Mercedesem, který svému modelu říkal Sprinter. S novým modelem se už ale Volkswagen trhnul, ovšem započal spolupráci se společností MAN Truck & Bus, která crafteru dala vlastní masku a prodává ho pod označením TGE.

Že to Němci myslí s crafterem vážně, dokazuje nová továrna v polské Wrzesnii. Ta vyrábí jen tento model. Areál zabírá plochu 220 hektarů a zaměstnává 3000 lidí.

V nabídce jsou čtyři základní modely, tři délky a v případě uzavřených variant tři verze výšky střechy. Nechybí možnosti pohonu předních, zadních i všech kol, přímo řazené i samočinné převodovky. Nový uhlazený design odkazuje na tvary současných osobních volkswagenů, čímž se užitkový vůz zase posouvá mimo svůj segment. Crafter se pyšní součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,33. To je měřítko kvality tvarů z hlediska obtékání jeho karoserie vzduchem. U moderních aut se tato hodnota pohybuje právě kolem hodnoty 0,3.

Nemáme prostor rozepisovat se o vnitřních rozměrech, ty se totiž liší podle skříní i hnaných náprav. Shrňme to tímto: do nejdelší varianty můžete dát až šest europalet (1,20 m x 0,80 m) nebo čtyři palety Euro 3 (1,00 m x 1,20 m), což je v současnosti největší počet, které lze v této kategorii naložit.

Pod kapotou brblá naftový čtyřválec 2.0 TDI ve čtyřech výkonových variantách: 102, 122 a 140 koní s jediným turbem, nejostřejší biturbo dává 177 koní. Nový crafter dostal i hromady pomocníků, jako je elektromechanický posilovač řízení, ESP s elektronickou stabilizaci přívěsu, adaptivní tempomat či asistent pro jízdu v bočním větru.

V tiskových materiálech označuje Volkswagen svůj model jako novou dimenzi. A proto jsme k testu nesáhli po obyčejné skříni nebo valníku, ale půjčili si rovnou celou vestavěnou servisní dílnu! Ať ta dimenze stojí za to.

U Volkswagenu si ji objednala firma Still, která se zabývá manipulační technikou. Firma FD Servis Praha ji vestavěla do crafteru se středním rozvorem a vysokou střechou. Délka nákladového prostoru je 3450 mm, výška pak 1961 mm, což je skvělé i pro vyššího montéra... Tato verze se 140koňovým motorem vyjde bez příplatkové výbavy na 827 048 korun, přičemž ovšem nepočítáme cenu vestavby. O ní jsme si povídali s odborníkem, čtěte rozhovor níže.

Dílny montují do čtvrtiny aut

„Největší zájem u naší značky je o právě takové dílenské přestavby, jakou tu zde vidíme. Velké zastoupení u nás mají i sanitní a hasičské vozy,“ říká deníku Metro Petr Freiman, který šéfuje prodejům speciálních úprav užitkových vozů Volkswagen v České republice.

Kolik vestavba stojí?
Cena se odvíjí od rozsahu přestavby, pohybuje se u těchto běžných typů od desítek do stovek tisíc. Stoupá s vybavením, jako je třeba osvětlení, měnič napětí nebo jiné zařízení.

Jak dlouho práce trvá?
Na dílně je auto asi čtrnáct dní. Celkové dodání nového auta ale trvá déle, podle přání zákazníka jsme schopni zajistit jeho přepravu z výrobního závodu i s úpravou za dva až tři měsíce. Objednání vestavby se přitom většinou dělá už při objednávce vozidla.

Měla u této vestavby firma speciální požadavky?
Firma Still vyvíjela s techniky ergonomické umístění regálů spolu s přesným měřením a odhadem prostoru pro náhradní díly a nářadí. Vylepšovali prostor tak, aby servisní technici měli snazší práci. Mají tam měnič na 220 V, manipulační vozík pro přepravu plastových kufrů s nářadím a tak podobně.

Kolik vestaveb do crafteru jste již dělali?
U starého craftera se přestavby montovaly do zhruba čtvrtiny všech prodaných vozidel. Nový crafter nabízí pro přestavby spoustu nových možností, respektive spoustu příprav, jako jsou například dva alternátory, druhý kompresor klimatizace nebo připojení vozu na vnější zdroj napětí. A má spoustu přestaveb z výroby, jako jsou valníky nebo sklápěče. Proto bychom s ním rádi dosáhli mety kolem třiceti až čtyřiceti procent přestavěných vozidel.

Jaká vestavba byla nejzajímavější?
Jedna z nejzajímavějších byla mazačka pro velké pracovní stroje. Jedná se o zcela ojedinělou přestavbu, kdy je v autě umístěna nádoba s novým olejem a nádoba se starým. Crafter je schopen vyměnit olej třeba přímo u buldozeru na staveništi.

Co všechno jste schopni vestavět?
Plánujeme opět lámací odtahovou nástavbu, chladírenská vozidla, autobusy a další. Připravujeme v naší režii obytnou variantu, chtěli bychom udělat víceúčelové vozidlo, jak pro víkendy s rodinou někde mimo civilizaci, tak pro běžné pracovní vytížení. Nově jsme spustili web volkswagenprestavby.cz, kde se snažíme ukázat, co všechno dokážeme na vozech upravit. V budoucnu bychom chtěli z tohoto webu mít jakýsi portál o novinkách z oblasti přestaveb.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek