metro.cz

Šestistěžňový křižník BMW 530d xDrive Gran Turismo

  8:07
Je to hatchback, SUV, nebo kupé? Sporťák nebo limuzína? Gran Turismo je zvláštní a netradiční disciplína.
BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Když vytáhnete na klikaté okresky jižních Čech BMW 530d xDrive Gran Turismo, chvilku musíte přemýšlet, kde že to vlastně sedíte. Můžete v něm klidně odvézt partu vodáků na Lužnici, protože se s bagáží i pádly do této obří podivnosti pohodlně vlezou.

Klid neztratíte ani na lesní cestě k tábořišti, auto je o fous vyšší než ostatní mnichovské sedany a má pohon všech kol xDrive. A pak (závodníci, prosím, nečtěte dál) i sportovní jízda s tímto zvláštním modelem dává řidiči dostatečný klid při předjíždění. Karoserie se sice kvůli své výšce o něco více naklání, ale na takové to běžné sportování v mezích zákona je v pohodě.

Oficiálně je to tedy liftback a pro vodáky asi není. Automobilka BMW se svým nápadem Gran Turismo vyrukovala už v roce 2009, facelift model prodělal v roce 2013. Bachratý design podobný jako u Porsche Panamery se ne každému zamlouvá, ale své zákazníky si našel. [16]Když to přeženeme, je to taková sedmá řada pro chudší – je stejně dlouhá, ale ve výbavě a luxusu osekanější. Například dozadu prezidenta neposadíte.

Na druhou stranu, místa nad hlavou máte jako v BMW X5 a kufr (590 litrů) se otevírá jako u Škody Superb, buď celý zadek jako u liftbacku, nebo neobvykle jen zadní čelo.[17][18] To všechno mělo primárně podpořit prodeje v USA, tam mají mixy obřích aut rádi.

Ačkoli bylo BMW 5 GT inspirací pro GT i u třetí řady, do nového s číslem 5 se BMW zrovna nehrne. Objeví se podle spekulací až v šesté řadě, přičemž se už prý nevyrábí a k dispozici jsou jen skladové vozy. Model má však stále co nabídnout. Stáří je na interiéru znát, ale ovládací prvky jsou na svých místech a perfektní jsou pohodlné sedačky a věnec volantu. Také s infotainmentem nebyl problém, byť už také nese prvky stáří.

Zatímco na zmíněných okreskách je dynamická jízda limitována dvoutunovou vahou, trochu nekomunikativním řízením a vyšší stavbou karoserie, na dlouhé dálniční přejezdy je BMW 5 GT přímo zrozené.

Pod kapotou testovaného auta byl šestiválcový naftový motor s označením 30d spolupracující s osmistupňovou automatickou převodovkou. Výkon 258 koní a točivý moment 560 Nm. Zrychlení: stovka za 6,2 sekundy.

Auto má tedy síly na rozdávání, od čehož se také odvíjí spotřeba. Při dvě stě dvaceti sice točí krásných 2600 otáček, ale spotřebu má pak průměrně 10,5 litru nafty. S klidnou jízdou se dostanete na osm litrů. Cena modelu už v této době bude zřejmě na domluvě s prodejcem, startuje se však na 1,5 milionu, námi testovaný model vyjde ještě o další milion dráž.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek