metro.cz

Test obytňáku Volkswagen California: Kam nás vítr zanesl

  15:37
Postavit stan nám trvalo asi půl minuty. Zažili jsme kočovnou dovolenou.
Schrupnout si můžete kdekoli na odpočívadle s výhledem.

Schrupnout si můžete kdekoli na odpočívadle s výhledem. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

„A prosím vás, to je osobní auto, stan, nebo obytňák?“ lámala si hlavu slečna na recepci kempu u slovenské Liptovské Mary.

Koukali jsme na náš Volkswagen California, obytnou osobní dodávku postavenou na základu transportéru T6. „Všechno dohromady,“ směju se. „Je to osobák, ve kterém se dá bydlet, takže takový karavan. Když chceme, můžeme si postavit i stan na střeše,“ dokonale ji matu.

A tak jsme skutečně zaplatili jen za čtyři osoby, auto a stan. Který po vycvaknutí pojistek jednou rukou pohodlně vytlačíte nad střechu. Celá operace trvá asi půl minuty.

Plán cesty

● Devítidenní cesta s dvoudenní zastávkou na Liptovské Maře. Celkem jsme v autě strávili devatenáct a půl hodiny a ujeli rovných 1500 kilometrů.

● Praha – Camp Pod kaštany, Morávka u Frýdku - Místku přejezd 386 km, 4 hodiny

● Autocamp Stará Hora, vodní nádrž Orava přejezd 147 km, 2 hodiny

● Kemp Liptovský Trnovec, nádrž Liptovská Mara přejezd 81 kilometrů (s výletem na Oravský hrad), 1,5 hodiny

● Autocamping Tatranská Štrba, Vysoké Tatry přejezd 56 km, 1 hodina (vyhnuli jsme se dálnici a jeli vyhlídkovou cestou)

● Břeh vodní nádrže Ružiná (bez kempu, najděte si klidné místo bez odpadků a nerušte rybáře) přejezd 175 km, 2,5 hodiny (s výletem do Dobšinské ledové jeskyně)

● Camping Park Karpaty, Kuchyňa přejezd 245 km, 3 hodiny

● Břeh rybníka Hejtman, Chlum u Třeboně 250 km, 3,5 hodiny (přejezd přes Horní Rakousko, bez bláznivé D1)

● Hejtman–Praha přejezd 160 km, 2 hodiny F otodeník z cesty si prohlédněte na síti Instagram, zadejte hashtag #obytnakemnaslovensko

Třebaže si můžete připlatit za elektrické ovládání vysouvací střechy, tato varianta funguje bezchybně. Stan jsme vytahovali několikrát a ani jednou se nám neskříplo plátno do karoserie. Pro úplnost: horní lůžko má rozměry 1,2 x 2 metry a omezenou nosnost.

Ani last minute, umělý resort u moře nebo nuda v chatce u rybníka. Vyzkoušeli jsme týdenní mobilní dovolenou s touto legendární obytnou dodávkou. Její první a druhou generaci proslavili zejména hippies v Americe, California se stala synonymem nespoutaného cestování, a tudíž celého životního stylu. „Kam nás vítr zanese,“ odpovídal jsem na dotazy přátel, kam máme v plánu vyrazit na dovolenou. V Praze jsme se podívali na kompas a vydali se směr východ. Během 1500 kilometrů dlouhé trasy jsme navštívili několik kempů, některé vyloženě zapadlé a rodinné, jindy to byly diskotékové masovky, ale podařilo se nám spát i nadivoko na břehu zapomenuté vodní nádrže Ružiná, co by kamenem do slovenského Lučence dohodil. Podívejte se v boxu vpravo, kudy vedla naše trasa, a nechte se inspirovat.

Naše kalifornie nesla označení Beach, takže jí chyběl dřez s vodou, lednička, šatnička a plynová bomba pohánějící oheň na dvouplotýnce, jak je to ve vymazlenější verzi Ocean. Ale co! Díky absenci kuchyňského zázemí jsme si mohli užít královského ležení, které poskytovala dodávaná matrace rozložitelná na sklopenou druhou řadu sedadel.

Postel byla v kufru podložená bytelným stolem, který i při lůžkové úpravě poskytoval zázemí pro několik plastových krabic s oblečením, outdoorovým vybavením a jídlem.

Jestli něco v továrně VW Hannover-Limmer umí, tak přemýšlet. Všude jsou vypínače na vnitřní osvětlení, okna mají integrované rolety, na přední sklo si rozložíte paravánek, který lze uchytit za stínítka. Díky kombinaci s vyjímatelným kempinkovým stolem v bočních posuvných dveřích, vysouvacími roletami a skládacími křesly v zadním výklopném víku jste kdykoli připraveni kempovat. A to klidně i na benzinové pumpě. Všechny tři výbavové linie modelu California mají vnější výšku 1,99 metru, takže se s autem nemusíte bát ani nízkých tunelů nebo garáží.

A mají nezávislé topení. Pokud zvolíte námi testovaný motor, neuděláte chybu. Dvoulitrové TDI s výkonem 204 koní a sedmikvaltovým automatem je ideální na dlouhé cesty. V kombinaci se čtyřkolkou i do terénu. Cenovka? Bez 70 tisíc dva miliony.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek