metro.cz

Po jakých zaměstnancích bude na trhu poptávka?

  17:41
Výhodu budou mít ti, kteří prokážou výpočetní myšlení nebo umějí zkrotit sociální média.
Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Pracovní trh se mění a stejně tak i požadavky na uchazeče o práci. Stoupá význam IT dovedností, které jsou požadovány už i v některých dělnických profesích. Pracovní trh také značně přetváří robotizace a nastupující digitalizace, mění se léta neměnné organizační struktury společností či způsob komunikace.

„Lidé se správnými dovednost mi najdou snáze práci také v době, kdy nebude o pracovníky nouze. Proto je stěžejní zvyšovat si kvalifikaci a dobře zvážit, kterým směrem svůj rozvoj směřovat,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka portálu Profesia.cz.

Jaké dovednosti budou třeba?

Výpočetní myšlení: nejde o znalost práce s MS Office, ale o znalost obecných principů, které platí bez ohledu na používaný typ přístroje nebo programové vybavení. Schopnost rychle se zorientovat a naučit se pracovat s novými technologiemi. Do elementární výbavy by měly patřit i základy programování a statistického vyhodnocení dat.

Sociální inteligence: nabývá na významu nejen v kontaktních profesích, ale i ve vnitrofiremní komunikaci. Více se prosazují „nesilové“ způsoby řízení lidí. Se stoupajícím počtem žen ve vedení společností se mění přístup k vedení zaměstnanců.

Interkulturní dovednosti: nejde už jen o dobré jazykové znalosti a schopnost komunikovat v cizím jazyce. Dobré uplatnění najdou lidé, kteří znají specifika jiných kultur a umějí s lidmi z jiných zemí jednat. Vítanou dovedností bude také schopnost postavit výkonný nadnárodní tým.

Zvládnutí dat: účelné využití velkých objemů dat je dalším aspektem, který firmám pomůže předehnat konkurenci. Proto znalost big data technologií, ale hlavně schopnost identifikovat relevantní data a popsat jejich význam budou ceněnými dovednostmi.

Rozhled s fokusem: být odborníkem v jednom oboru je skvělé, ale pokud k tomu má dotyčný i všeobecný rozhled, je to lepší. Ideální je takzvané T rozložení – člověk buduje expertní znalosti v jednom oboru, ale aktivně doplňuje i všeobecné znalosti a povědomí o příbuzných oborech.

Znalost nových médií: provázané prostředí sociálních sítí a médií je živelné, jsou žádaní lidé, kteří se v něm orientují, umějí vytvářet správný obsah a zvládají tvorbu.

Autor: Metro.cz
Témata: práce
zpět na článek