metro.cz

Stále více Čechů najde práci na doporučení

  7:03
Nové zaměstnání častěji hledáme přes personální agentury, sociální sítě nebo díky radě od přátel.
Pracovní trh zažívá těžké období. Firmy se snaží hledat lidi všemi kanály a prostředky. | foto: Profimedia.cz

Pracovní trh zažívá těžké období. Firmy se snaží hledat lidi všemi kanály a prostředky. Díky tomu se mění způsoby, které využívají při hledání zaměstnání uchazeči o práci. Tradiční inzerce v médiích či na úřadech práce již ztrácí efekt. Lidé hledají zejména na internetu (95 procent), přes personální agentury a na doporučení svých známých. Poslední jmenovaný způsob přitom meziročně zaznamenal vůbec nejvyšší nárůst.

„Referenční program v uplynulém roce zavedla většina velkých českých zaměstnavatelů. Za doporučení nového kolegy tak mohou stávající zaměstnanci inkasovat nemalé odměny,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Kromě těchto odměn, které se u běžných profesí pohybují v rozmezí od tisíce do pěti tisíc korun, ale výjimkou nejsou ani programy na doporučení za desítky tisíc. Firmy zavádějí i příspěvky náborové, tedy jednorázové odměny pro nové zaměstnance.“

Velký meziroční nárůst, téměř o 10 procentních bodů, zaznamenaly i personální agentury. „Obliba personálních agentur roste zejména díky přesunu většiny schopných kandidátů do skupiny pasivních uchazečů, které je nutné hledat jinak než prostým vystavením inzerce na pracovním portále. A na to nemají interní HR týmy často kapacitu ani potřebné know-how,“ říká Součková. Na internetu hledají uchazeči o práci nabídky zejména na pracovních portálech, ale stále víc i na webových stránkách samotných zaměstnavatelů, personálních agentur či přes sociální sítě.

Ty začaly využívat i samotné firmy. Významnou úlohu při tom sehrává skutečnost, že kandidáti jsou zde na dosah. Z pohledu profesí jsou na této síti nejvíce zastoupeni řídicí a administrativní pracovníci, ale i obchodníci. MET

Autor: Metro.cz
zpět na článek