metro.cz

Brumla, král náplavky

  9:48
Když s mustangem zatúrujete na břehu Vltavy, spadne hipsterům pěna z piva. Přijíždí šéf zdejšího pobřeží.

Další 1 fotografie v galerii
Ford Mustang - nová barva Royal Crimson působí důstojně. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Ideální letní auto. Plátěnou střechu má dole za pár sekund, a i když se v jeho osmiválci skrývá 450 koňských sil, nikam ho nemusíte hnát. Protože stačí už jen ten pocit, že na to máte. A můžete brumlavého mustanga jen tak líně povalovat ulicemi a středočeskými silničkami a užívat si tu svobodu otevřené střechy, síly a tradice – na tu ostatně odkazuje i plaketa na palubce s rokem 1964, kdy se tento legendární svalovec se zadním pohonem začal vyrábět. Samozřejmě je to božský kočkolap a také magnet na oči všech kolemjdoucích, na to už si ale chtě nechtě musíte zvyknout.

Modernizovaný Ford Mustang jsme prohnali už v dubnu v okolí francouzského Nice. Pod kapotou nejsilnější verze s 331 kW mu bublá osm hrnků plných divoké krve. Zaujala nás tehdy šestistupňová manuální převodovka, která nově dostala funkci automatického dorovnání otáček, takže v jistých rychlostech a režimech jízdy při podřazování hází sama „meziplyny“.

Během týdenní nespoutané jízdy v Praze a okolí jsme ale vyzkoušeli verzi s novým desetistupňovým automatem, který vznikl ve spolupráci s General Motors. Čtete dobře, deset stupňů!

Mustang, námi přezdívaný Brumla, pro jeho hluboký zvukový projev při jízdě, jako kdyby tušil, co chcete třeba při průjezdu zatáčkou udělat. Máte zapnutý sportovní režim, na tachometru sto kilometrů v hodině. Prudká brzda na vjezdu do zákruty, převodovka přehodí stupně z desítky rovnou na pětku, pak v mžiku na trojku. Už tuší, že je potřeba okamžité síly při výjezdu a drží motor ve vysokých otáčkách. A trojku následovanou hned po prvním stupni se nerozpakuje zařadit, i když zrychlujete. Pak hodí rovnou pětku a dále už řadí po jednom stupni. Převodovka přitom zvládá i náročnou funkci Drag Strip. Při její aktivaci nedochází ke ztrátě točivého momentu při řazení, takže převodovka hází kvalty rychle a postupně, až se protáčí zadní kola. Funkce se hodí na oblíbenou americkou kratochvíli – závody dragsterů. Vyhrává při nich vůz, který je schopný z klidu za co nejkratší čas urazit určenou vzdálenost. Ty nejlepší dosáhnou zrychlení z nuly na sto za jednu vteřinu. Ford Mustang to umí za čtyři.

Modernizovaná šestá generace legendy podražila. Osmiválec s manuální převodovkou pořídíte za 1 385 000 korun, s automatem je o padesát tisíc dražší. Slabší verze startuje na 1 135 000 korun.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek