Ačkoli za posledních deset let klesl počet krádeží o polovinu – průměrně zmizí osm strojů za týden – roste průměrná cena vyčíslená na jednu krádež. Loni to bylo zhruba třináct tisíc korun. Rájem zlodějů je pochopitelně Praha.
„Například v květnu jsme zaznamenali devatenáct ukradených motorek,“ sdělila deníku Metro Ivana Nguyenová z tiskového oddělení Policie České republiky. Průměrná škodní cena poškozeného nebo ukradeného motocyklu se v Praze dostala v loňském roce na téměř pětapadesát tisíc korun. V celorepublikových statistikách však zaujímá hlavní město až páté místo. Nejvyšší škody způsobili loni nenechavci v Královéhradeckém kraji a hned v závěsu byla jižní Morava.
Ačkoli se motorkáři už naučili využívat více dostupných typů zabezpečení, stále jsou případy, kdy situaci podceňují. Potvrzuje to například Kateřina Brázdová ze společnosti zabývající se zabezpečovacími systémy. „Motorkáři už berou jako samozřejmou součást své výbavy kotoučové zámky a také odolné řetězy,“ připomíná Brázdová.
Jenže pořád zapomínají zajistit svého dvoukolového (nebo tříkolového) miláčka i v místech, kde je relativně v bezpečí – v garážích. Ty jsou pro zloděje doslova zlatým dolem – najdou v nich sezonní výbavu, jízdní kola, zahradní sekačky a samozřejmě také motorky.
Nejlepším zabezpečením přitom vždy bývá kombinace více prvků. Hodí se především uzavírací mechanismy typu xBox, které lze navrtat či navařit na strop, stěnu nebo podlahu garáže a k nimž pak lze stroj připevnit pevným zámkem odolným vůči mechanickému poškození.
Bohatí na východě Čech
|