metro.cz

Češi skončili třetí na EcoRun 1000 jezer

  14:40
Česká posádka Marek Tomíšek a David Kazda se finské soutěže v úsporné jízdě Suurajot EcoRun, která se jezdí na šotolinových tratích a používá podtitulek EcoRun 1000 jezer, zúčastnila již před rokem. Tehdy se spíše seznamovala s novým typem soutěže a místním převážně šotolinovým povrchem, takže příliš neuspěla.

Další 2 fotografie v galerii
Česká posádka Marek Tomíšek a David Kazda zcela vlevo. | foto: Metro.cz

Místo naftového auta nyní vsadili na alternativní pohon CNG. Letos poprvé totiž v této soutěži mohly, kromě aut na s benzinovým, naftovým a hybridním pohonem, startovat i vozy na stlačený zemní plyn a plug-in hybridy. A právě vozy na CNG se zařadily po bok hybridů na čelo absolutního pořadí. V první pětce skončily tři vozy na CNG a dva hybridy.

„I tyto výsledky ukazují, že pohon na CNG je jedním z pohonů budoucnosti, protože například v přepočtu na emise CO2 vyšly ze startovního pole nejlépe,“ říká Marek Tomíšek. Jelikož vozy na CNG tankovaly před soutěží u bioplynové stanice, ukazuje to i na možnosti v oblasti obnovitelných energií.

Třída CNG, ve které jeli čeští reprezentanti, byla velmi vyrovnaná. Dá se říci, že ji rozhodly penalizace. Česká posádka dosáhla druhé nejnižší spotřeby – 2,78 kg/100 km s vozem Škoda Octavia G-TEC, ale dostala tři procenta penalizaci za překročení rychlosti a posunula se na třetí místo.

Marek Tomíšek, který s vozem Škoda Octavia G-TEC do Finska přijel po vlastní ose (kromě trajektu z Tallinnu do Helsinek), po soutěži pokračoval v cestě s cílem dosáhnout polárního kruhu na CNG a dojet na toto palivo co nejdále na sever. Poslední možnost natankovat CNG totiž měl ve finském Oulu, dále směrem k polárnímu kruhu a za ním již žádná plnicí stanice není.

Jeho cestu můžete sledovat na Facebooku, zadejte heslo Efficient expeditions / Úsporné expedice.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek