metro.cz

Drzá Toyota C-HR: zmuchlaný origami hybrid

  13:41
V poslední době nic z dílny Toyoty nevzbudilo takovou pozornost jako C-HR.
Neobvyklé tvary nové Toyoty C-HR budí emoce.

Neobvyklé tvary nové Toyoty C-HR budí emoce. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Zmuchlejte papír a pak ten tvar zkuste přemalovat. Nebo vezměte nějaký hatchback, nabourejte ho ze všech stran a uvidíte. I tak si představuji, že mohly znít příkazy designéra japonské Toyoty, když se rodila nová Toyota C-HR.

Její tvary skutečně budí nebývalé emoce. Někdo ji láskyplně obejme a přirovnává korigami. Druhý se zase div nekřižuje. My jsme auto vyzkoušeli v týdenním testu a zůstali zmatení: ono to nejen zvláštně vypadá, ale i zvláštně jezdí. Vlastně docela dobře.

Fakt, že auto s nadsázkou vypadá jako nabourané, možná pomohl i v crashtestech organizace Euro NCAP. V nich novinka dostala nejvyšší počet hvězd – skvěle se prý chová při čelním i bočním nárazu. To samozřejmě Japonce velmi potěšilo. Vždyť je to crossover, se kterým chce Toyota konečně pořádně prorazit i v Evropě. Pokud bude model úspěšný, chce ho pak nabídnout i v Kanadě a USA.

Hybridní pohon se vyrábí v Anglii, převodovky v Polsku a zbytek v Turecku. Ačkoli se na fotkách auto zdá docela malé, řadí se do kompaktního segmentu C. C-HR je k dispozici ve dvou motorizacích, přičemž základ je benzinová jednotka o objemu 1,2 litru s přeplňováním (cena začíná na 489 900 Kč). Verze s hybridním pohonem pak kombinuje atmosférickou benzinovou osmnáctistovku a dva elektrické generátory. Startuje na ceně 629 900 Kč.

A proč hybrid? „Definuje celou Toyotu. Již od uvedení první Toyoty Prius v roce 1997 úspěšně přesvědčujeme stále více zákazníků po celém světě, že hybridní automobily jsou jedním z nejlepších řešení s ohledem na životní prostředí,“ říká Moritaka Jošida, který má v Toyotě na starosti střední třídu.

Celosvětově Toyota už prodala přes 9,5 milionu hybridů. Zvenku vypadá CH-R jako trojdvéřové kupátko, ale skryté kliky zadních dveří klamou – jsou tady i zadní dveře a za ně se vejdou úplně v pohodě další dva dospěláci. 380litrový kufr neoslní, ale neurazí.

Čtěte také

Možná ještě zajímavější než zvenčí je nový crossover uvnitř. Futuristická palubka z měkčených plastů je jako z komiksu. Dotykáč funguje přesně, baví nás sledovat grafiku s přesunem energií ve voze. Jednaosmička se 122 koňmi pod kapotou sice asfalt zrovna neroluje, ale v kombinaci s elektromotorem, který má maximum točivého momentu na 163 N.m, je auto v městském provozu docela svižné. A o ten jde hlavně.

V crossoveru bude asi málokdo hledat řidičské nadšení, že. Ačkoli, co nás opravdu překvapilo, byla stabilita. Podvozek je příjemně odladěný, auto tlumí nerovnosti tak akorát, v zatáčkách neodskakuje, drží stopu a cítíte se v něm jistě, skoro jako v nižším autě a ne malém SUV. Je to i díky nízkému těžišti, za který C-HR vděčí nízko položeným bateriím. Spotřeba mohla být o něco nižší, vždyť jde o hybrid. I tak je ale náš průměr 5 litrů na sto kilometrů slušná cifra. Takže ano, jako drzé zmuchlané origami tohle auto v našem testu prošlo.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek