metro.cz

Nejvíce zbytečných dopravních značek je kolem Prahy. Nyní mají zmizet

  7:00
Snaha úřadů vše regulovat má občas za následek chaos v dopravě. Některé dopravní značky mají zmizet.
Co metr, to jiná značka. Je to v pořádku? | foto: Metro.cz

Také se vám zdá, že na některých úsecích je doslova přeznačkováno a značky se často dublují? Takovým příkladem je kombinace dopravní značky Konec obytné zóny se značkou Dej přednost v jízdě.

"Značka Dej přednost v jízdě je v tomto případě zbytná, neb ze značky Konec obytné zóny vyplývá povinnost dát přednost při vjíždění na pozemní  komunikaci," vysvětluje Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.  Příkladem je i svislá dopravní značka Přechod pro chodce u přechodů v křižovatkách, které stačí vyznačit vodorovnou značkou. Přechod pro chodce na křižovatku bez signalizace musí totiž řidič očekávat i bez svislé značky.

Podle loňských policejních statistik je nejvíce přebytečných značek v Jihočeském a Středočeském kraji. Jak ale deník Metro zjistil, policie chystá analýzu míst, ze kterých by značky měly zmizet. A proč je jich u nás tolik? "Přístup k organizaci silničního provozu je u nás dost byrokratický a je silná tendence vše upravovat, regulovat, formalizovat, i proto, že chybí selský rozum a prostá lidská ohleduplnost," domnívá se Pavel Skládaný.

U přejezdů zase značení mnohdy chybí

Přes dva tisíce zbytečných značek napočítala policie v Jihočeském kraji. Podle Centra dopravního výzkumu existuje i opačný problém, že některé životně důležité značky chybí.

  • Příkladem je stop čára u železničních přejezdů, která chybí u několika tisíc přejezdů, přestože by měla být standardní výbavou hlavně přejezdů se světelnou signalizací.
  • Podobně na mnoha účelových komunikacích chybí označení železničního přejezdu návěstními deskami a řidič na něj není předem nijak upozorněn. I toto se týká dobré tisícovky přejezdů.
  • V Evropě přitom začíná být trendem přebytečné značky, i některé semafory rušit a zavádět přednost zprava. Taková opatření u nás zkouší od roku 2009 Říčany u Prahy.
Autor: ČTK
zpět na článek