Kolem osudu funkcionalistické budovy se vedou bouřlivé diskuse už řadu let. Společnost Žižkov station development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, plánovala rozsáhlou výstavbu, které mělo nádraží ustoupit. Proti demolici se ale postavila část odborné i laické veřejnosti. Ministerstvo kultury nakonec loni na jaře rozhodlo, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno. Původní plány na výstavbu nové městské čtvrti ale i nadále trvají. Nádraží se stane jejím centrem.
Otevřela se ale otázka dalšího využití obrovské památkově chráněné budovy. Už v loňském roce se v areálu uskutečnilo několik akcí. Lidé mohli vidět mimo jiné vystoupení Divadla letí, uskutečnil se zde Designblok. V letošním roce se budova otevře znovu. "Chtěli bychom přivést další návštěvníky a diváky. Chceme ukázat, že má smysl, že je budova zachráněna od demolice a že umožňuje pestrost využití," uvedl místostarosta. Radnice na to letos v rozpočtu vyčlenila 1,9 milionu korun.
Kdo zaplatí rekonstrukci?
Otazníky ovšem i nadále visí i nad dlouhodobým využitím nádraží a také nad tím, kdo by případné převzetí a rekonstrukci zaplatil. Radnice a některé neziskové organizace usilují o to, aby se budova stala centrem kulturního vyžití. Už dříve se diskutovalo umístění Národního filmového ústavu.
Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group už dřív uvedl, že cestu vidí ve spojení neziskového sektoru s komerčním. Pomoci by měly i státní instituce. Náklady na konverzi totiž překračují možnosti městské části i developera. Stavba z 30. let patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.