metro.cz

VIDEO: Sklad není nuda. Můžete si v něm zahrát Tetris s paletami

  7:00
Den strávený mezi regály vás nechá u vytržení. Navštívili jsme supermoderní logistické centrum v Děčíně a ocitli se uvnitř počítačové hry, kde se jezdí na přesnost, hraje se tetris s paletami a odbavují kamiony.
Vysokozdvižná ještěrka. Zvedne kabinu i se skladníkem do výšky až 12 metrů.

Vysokozdvižná ještěrka. Zvedne kabinu i se skladníkem do výšky až 12 metrů. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Až se někdy budete autem blížit k Děčínu a pojedete směrem od Prahy, Labe po pravé ruce, přibrzděte v části zvané Vilsnice. Vlevo uvidíte obří šedivou kostku. Na první pohled nic zvláštního, jako kdyby tady obr odhodil krabici, řeknete si. Jenže uvnitř se ukrývá moderní sklad, který už dávno není v rukou upocených skladníků s rudlíky. Dnešní skladování je založené na technologiiích, řídí ho počítače a mezi regály se místo krys proplétají Wi-Fi sítě a neviditelné indukční kabely. Zajeli jsme do Děčína tu šedivou krabici otevřít a podívat se dovnitř.

Už žádné dlouhé hledání

Když říkám krabici, myslím tím superkrabici, která má objem 50 tisíc metrů krychlových. Deset let starý sklad firmy Bohemia Cargo má půdorys 60 x 58 metrů, do ocelové konstrukce se vejde 10 660 klasických europalet, těch nízkých prý až 13 000. Vysoké regály jsou chytré, police se dají přizpůsobit velikosti zboží, které na paletách je. „Na co jsme opravdu pyšní, je náš systém čárových kódů,“ říká náš průvodce Jiří Ullmann, který šéfuje středisku skladování firmy. 

„Každá krabice nebo paleta má svůj čárový kód, který dostane hned na příjmu. Když pak náš zákazník chce nějaké své zboží, tak ho software vyhledá a vytvoří výdejní doklad. Přes wi-fi síť pošle skladníkům příkaz přímo do čteček čárovách kódu, které mají za pasem. Obdrží tak přesnou adresu, odkud mají z regálu zboží brát,“ vysvětluje. Systém je přitom nehoní sem a tam. Když jsou věci na různých místech, vyhodnotí, kudy bude mít skladník na ještěrce nejkratší cestu. „A taky nejbezpečnější. Systém umí cesty naplánovat tak, aby si kluci navzájem nepřekáželi. Z regálů přitom neberou celé palety, ale třeba i jednotlivé krabice,“ doplňuje. Samozřejmostí je, že systém zboží takzvaně „vychystává“ podle FIFO, tedy první je připravena nejdéle naskladněná zásilka.

Zboží hlídají sprinklery

Ve skladu najdete různé přepravky. Je tu i jejich myčka.

Takhle se balí zboží. Paleta je na malé točně a skladník jen přidržuje fólii.

Když skladník na ještěrce přiveze správné zboží, převezme ho kolega a znovu čtečkou zkontroluje, jestli je to opravdu ono. Pak krabice kompletuje na palety, ty otáčí na plošině a balí je do fólie. „Tento systém téměř vylučuje, abychom odeslali špatné zboží,“ doplňuje Ullmann. Systém skladování a jeho expedice je zajímavý i pro zákazníka. Ten si totiž může přes internet podívat, v jaké fázi přepravy je jeho věci jsou a kolik toho v tom skladě ještě vůbec má. Celkově se ve skladu denně otočí kolem 70 kamionů. 

Bohemia Cargo nejčasteji spolupracuje s výrobci lahví, kancelářských potřeb a dílů pro automobily. Ve skladu jsme například viděli i válce do motorů nových Jaguárů. „Všechno přitom hlídá špičkové protipožární zařízení. Kdyby bylo nejhůř, sprinklery, rozprašné hlavice u stropu, vychrlí 600 litrů vody za sekundu. Vedle skladu máme požární zbrojnici, kde je neustále zahřátý motor čerpadla a také nádrž s vodou. Celkem se do ní vejde asi 130 hasičských cisteren,“ upozorňuje.

Vozík řídí sám

Sklad je vysoký 12 metrů a vysokozdvižné vozíky jezdí do několika uliček.

Mezi další zajímavosti skladu patří antistatická podlaha s indukčním kabelem pro řízení vozíků. Pro  zakládání zboží do regálů fungují dvě vysokozdvižné ještěrky, které vysunou kabinu s řidičem až do výšky sedmi metrů. „Magnetická ochrana se spustí automaticky, když z vozíkem vjedu mezi regály. Poslouchejte, teď to cvakne,“ říká skladník. Stojím v otevřené kabince vedle něj. Po chvíli nás oba zvedá do výšky mezi regály. 

V uličce skladník neřídí, jen přidává a ubírá plyn. Vozík si automaticky drží směr. „Kdybych měl řídit, to by nešlo. Mezi regály vjíždím neustále a jezdit na přesnost by práci hrozně zdržovalo,“ řekne s úsměvem, spustí kabinu k zemi a propustí mě ven. Za chvíli se přidá ke kolegovi, přečte nové zadání ve čtečce čárových kódů a společně s menšími ještěrkami nakládá další kamion. Je to fakt jako hra. Odbavit co nejvíce kamionů a přitom se postarat o to, aby se do té krabice vešlo co nejvíce zboží.

Projeďte se mezi regály

Deset let starý sklad firmy Bohemia Cargo má půdorys 60 x 58 metrů, do ocelové konstrukce se vejde 10 660 klasických europalet.

Objevili jsme poklad. Válce pro motory Jaguar. Tyto jsou ale vadné, putují zpět k výrobci.

Chcete se podívat na sklad z výšky sedmi metrů? A zažít jízdu na vysokozdvižném vozíku, který mezi regály vodí automaticky indukční kabel? Zdokumentovali jsme to pro vás kamerou i s komentářem skladníka. Zapůjčená kamerka Canon Legria Mini posloužila skvěle, má výklopný displej, praktický držák a video lze sdílet přes wi-fi. Navíc jde přepínat mezi ultraširokoúhlým a detailním zobrazením. To vše ve full HD rozlišení.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek