metro.cz

První autobusové nádraží vzniklo roku 1947 na Pankráci. Lidé ho tam ale nechtěli

  15:38
Dnešního výročí se někdejší velký a ve své době jediný pražský autobusák nedočkal. Původně se podle něj měla jmenovat i stanice metra C Mládežnická (nynější Pankrác), dnes po nádraží zbyly jen sotva znatelné hrboly v asfaltu.
Autobusové nádraží Pankrác před demolicí

Autobusové nádraží Pankrác před demolicí | foto: foto-vrbecky.estranky.cz

Autobusové nádraží bylo slavnostně otevřeno 7. července 1947. O rok tak předběhlo hlavní nádraží na Florenci. Jezdily z něj linky směřujícím především do jižních Čech, na Benešovsko a do Posázaví. Kapacita byla asi 200 spojů a počet cestujících postupně narostl na 11 tisíc denně. S centrem spojovaly nádraží tramvaje a trolejbusová linka 55, která vedla po nábřeží přes Podolí k přírodovědecké botanické zahradě a dál až na na konečnou na Václavském náměstí. Od roku 1974 sem jezdilo metro.

Autobusy se přestěhovaly do Roztyl

V 80. letech již kapacita nádraží nezvládala odbavovat cestující, proto bylo v roce 1986 uzavřeno, aby se mohlo rekonstruovat a rozšířit. Počítalo se s tím, že by zde mohlo být odbavováno až 700 autobusů denně. Po sametové revoluci ale vzniklo občanské sdružení, které vystupovalo proti obřímu autobusovému nádraží v bezprostředním okolí bytových domů a paneláků. Praha 4 proto od rekonstrukce upustila a autobusy jezdící na jih se přesunuly do Roztyl.

Zbytky autobusového nádraží dnes
Zbytky autobusového nádraží Pankrác

Zbytky autobusového nádraží na Pankráci

Dnes pozůstatky nádraží odhalí jen velmi všímavý chodec. V roce 2000 vyrostla na místě někdejšího autobusového nádraží tržnice, která ovšem vydržela v provozu jen několik let. V roce 2006 byla zbořena a na jejím místě byl v prosinci 2008 otevřen administrativní komplex Gemini.

Autor: Lukáš Hrábek Metro.cz
zpět na článek