Model e-Up! je elektrická prvotina VW vyráběná sériově. Automobilka už v roce 1993 přišla s elektromodelem Golf CitySTROMer, vyrobilo se ho ale jen tři sta kusů. Počet elektromobilů však stoupá, i když nijak závratně. Éčka jsou zatím dvakrát dražší než čmoudící kolegové.
Kdy se vyplatí
„Vlastnit elektromobil v Praze se vyplatí, pokud ročně najedete alespoň několik desítek tisíc kilometrů. Ideální je proto jako vůz pro rozvážku nebo taxi,“ říká Metru Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz. „Lidé, kteří nemají racionálnější možnost přepravy, by je měli mít povinně. Kdyby se nahradila veškerá doprava elektrickou trakcí, zvýšila by se spotřeba maximálně o 15 až 20 procent,“ myslí si Jaromír Vegr, šéf téměř čtyřicet let starého sdružení Elektromobily.
A kde vzít šťávu? V garáži, připojením na jednofázovou zásuvku (nabíjení trvá asi šest hodin). V Praze je ale i několik desítek veřejných stanic s třífázovými zásuvkami (doba se zkracuje na jednu či dvě hodiny). Největší síť má ČEZ, hned za ním PRE. Tyto dvě firmy mají v metropoli spolu s RWE i ultrarychlé dobíječky. K jedné takové jsme zajeli i s naším e-Upem.
Čistý elektrikář
Přiložili jsme čip ČEZ, který stojí 150 korun měsíčně, a propojili auto se sloupem. Dojezd se za čtvrt hodiny zvýšil ze 60 na solidních 160 kilometrů. Za pár korun oproti několika stovkám za benzin. Čistě elektrický Up! stojí 600 tisíc, což je o 315 tisíc více než jeho klasická varianta s jednolitrovým motorem.
Celková hmotnost baterií je 230 kg, skládají se z 204 článků, nabízejí kapacitu 18,7 kWh a jsou v podlaze. Má výkon 60 kW a omezenou rychlost na 130 km/h. Převodovka s jedním stupněm nabízí přepínání mezi třemi druhy rekuperace, kdy se při brzdění dobíjí baterie.
Dobíjecí staniceCo v Praze nabízejí tři největší hráči na trhu a jaké mají plány do budoucna?
|