Daleko víc než etnickou a možná i náboženskou odlišností hlavní postavy Maura (Muslima), generála ve službách Benátského státu, která by jistě z hlediska současných mezinárodních událostí nabízela provokativní posuny, zabývá se libeňská inscenace Michala Langa válkou obecně. Děj situuje na vojenskou základnu, kde na přítomné posádce demonstruje šovinistický kolorit místa.
Ženskost do světa alkoholu a bitek nepatří
OthelloHodnocení: 3/5
|
Militantní jsou i přítomné ženy vyjma ústřední Desdemony, která se navíc ve svých toaletách a často negližé nehodí do mužského světa alkoholu, bitek a smrti. Má jít o svět současný, což lze usoudit z uniforem a maskáčů stejně jako používaných rekvizit: notebooků, mobilních telefonů. Ovšem jimi veškerá aktualizace končí, shakespearovský verš zůstal bez povšimnutí a zásadnějšího výkladu. Kosmetické úpravy, které ho „zkrátily“ na dobré tři a půl hodiny z něj činí materiál k tradičnímu psychologickému interpretačnímu divadlu. Což také divák obdrží.
Trefně obsazený, takřka dvoumetrový Ondřej Veselý vede postavu Othella od charakterního majestátního generála po zoufalého žárlivce přesvědčivě, stejně jako Jan Teplý, těkající vlastní žárlivostí a touhou po pomstě v roli Jaga. Za zdařilými výkony všech přítomných mužů pokulhávají dámy, a to hlavně jevištně méně zkušená představitelka Desdemony mladičká Angelika Sbouli. I přes stylovou antikvárnost je inscenace Othella Divadla pod Palmovkou ve svém řádu zdařilým kouskem. Krůček po krůčku provede textu neznalé, úspornou režií nadchne příznivce hereckého divadla a zcela uspokojí vyznavače tradičních forem.