metro.cz

Černé divadlo podle českého patentu slaví úspěch i v současnosti

  9:00
Černé divadlo, který využívá kombinaci herců a za nimi se míhajícího prostředí viditelného díky luminiscenční barvě, je český patent. Jak to v­ dnešní době funguje, jsme si povídali s Kateřinou Urbanovou, herečkou a produkční pražského divadla Metro.
Z přestavení Černého divadlo, která má domovskou scénu v Divadle Metro na...

Z přestavení Černého divadlo, která má domovskou scénu v Divadle Metro na Národní 25. | foto: Archiv Černého divadlaMetro.cz

Kdy černé divadlo vzniklo?
U nás začalo již v 60. letech minulého století. Jedním ze zakladatelů byl i František Kratochvíl, který dodnes spolupracuje s naším divadlem. Snažíme se dodržovat patentovaný systém, oživlou linku, jak říká sám pan Kratochvíl. Zapojujeme do toho samozřejmě moderní prvky, jako hudbu a tanec, ale stále to není light show, ale klasické černé divadlo.

Co možná nevíte

Černé divadlo je druh divadelní produkce, který využívá princip černého kabinetu, kdy na zatemněném jevišti nejsou černě odění herci proti černému pozadí vidět. Naopak rekvizity, předměty a objekty osvětlené zdroji ultrafialového záření nebo pohyblivými bodovými reflektory a vedené herci, proti pozadí září. Tím se stávají schopné pohybu a tedy i vlastního osobitého života.

  • Je málo známé, že klasické černé divadlo je českým patentem. Jedním ze zakladatelů je František Kratochvíl.
  • V divadle Metro na Národní 25 si můžete po každém představení ve workshopu sami vyzkoušet, jaké je to být černodivadelním hercem.
  • Divadlo pravidelně objíždí se svými představeními celou republiku.

V čem to tedy spočívá, kdybyste to měla laicky popsat?
Černé divadlo není jen ve tmě. Jsou tam samozřejmě herci celí v­černém, kteří vdechují život rekvizitám, které jsou potřené luminiscenční barvou. Zároveň jsou ale na scéně i herci v bílém, kteří jsou vidět po celou dobu.

Neprozrazujete nějaké tajemství, když říkáte, jak to funguje?
Naopak, na konci každého našeho představení máme workshop, kde lidem ukazujeme ve světle, jak to vypadá, a oni sami si to mohou přijít vyzkoušet. Je to zajímavé jak pro turisty, tak pro Čechy, kteří si mohou vyzkoušet klasické černé divadlo, o kterém málokdy vědí, že je to náš český patent.

Kde berete hry, které zinscenujete?
Obě tyto hry napsal ředitel divadla a můj táta Michal Urban a námětem se mu stal život kolem nás. Společně právě s Františkem Kratochvílem pak vymýšlejí černodivadelní prvky.

Mají představení děj, jde to?
Troufám si tvrdit, že obě naše představení nejsou jen efektní čísla, ale že mají dějovou linku. Představení Life is life pojednává o lidském životě od narození až po smrt. Déja vu je zas o tom, jak naše životy ovlivňuje moderní technika.

Jak dlouho se takové představení nacvičuje?
Představení nacvičujeme tak čtyři měsíce. Je to opravdu náročné a herci, kteří mají rekvizity, musí být opravdu velmi sehraní a musí mít pro rekvizity cit, to je základ.

Autor: Iveta Benáková Metro.cz
zpět na článek