U zrodu Pražské společnosti pro paroplavbu na řece Vltavě v roce 1865 stál pozdější pražský primátor František Dittrich. Díky jeho iniciativě se firmě podařilo získat potřebný kapitál a 28. srpna 1865 uspořádat slavnostní zahajovací plavbu.
Společnost měla zpočátku jedinou loď, parník Praha, s níž vozila třikrát denně cestující z Prahy na Zbraslav a zpět. V roce 1866 se už dalo parníkem dojet až do Štěchovic a v následujících letech přibyly i linky do Mělníka a Hřenska, jakož i proti proudu Labe do středočeského Nymburka. Zájem cestujících nesnížila ani tragická nehoda parníku František Josef I., na němž v květnu 1898 připravila exploze kotle o život tři osoby.
Lodě nahradily autobusy
V roce 1915 se provozovatel vltavských parníků přejmenoval na Pražskou paroplavební společnost. Nové jméno však firmě mnoho štěstí nepřineslo. Ve 30. letech minulého století republiku zasáhla hospodářská krize a lodím navíc začaly v pravidelné dopravě konkurovat autobusy.
Firma se kvůli tomu dostala do finančních obtíží, načež byla v roce 1936 odkoupena státem a začleněna do Československé plavební společnosti labské, (později labsko-oderské). V dobách socialismu pak na čas patřila pod pražský dopravní podnik. Od roku 1992 je Pražská paroplavební společnost znovu soukromým podnikem.