metro.cz

Kam do letního kina? Nově na žižkovské Nákladové nádraží

  12:49
Na návštěvníky Nákladového nádraží Žižkov, který je kulturní památkou, i letos v létě čeká bohatý kulturní a společenský program. Těšit se mohou na pravidelná večerní promítání, divadelní představení, workshopy s dokumentaristy nebo komentované prohlídky a setkání s odborníky na urbanismus.
Nákladové nádraží Žižkov. Jeho provoz skončil v roce 2002. | foto: openhousepraha.czMetro.cz

„Budeme hrát třikrát týdně pravidelně vždy pondělí, středy a pátky. Jsem rád, že budeme moci představit mimo jiné tři klasické němé filmy, které se hrály na festivalu v Karlových Varech, a které budou doprovázeny živou hudbou,“ řekl ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. Další filmy budou na téma urbanismu města, jiné se organizátoři promítnou z dnes už unikátního šestnáctimilimetrového filmového formátu. „Doufám, že nádraží bude praskat ve švech,“ doplnil.

Program představí také třeba Divadlo letí, Landscape festival nebo Galerie Jaroslava Fragnera. Vloni podle náměstka primátorky Matěje Stropnického areál navštívilo 40 tisíc lidí, letos by mohla návštěvnost překonat hranici 80 tisíc diváků.

O nádraží má zájem filmový archiv i tiskárna cenin

Podle náměstka dál pokračují roky trvající jednání o budoucím trvalém využití rozlehlého areálu nádraží. V dubnu uplynul rok od doby, kdy zástupci majitele, developera a radnice podepsali memorandum, v němž se dohodli na budoucím kulturním využití objektu.

„Na nedávném setkání jsme si s partnery potvrdili, že zájem o spolupráci trvá,“ uvedl Stropnický. Do konce června by podle něj všechny instituce měly schválit plán konverze nádraží.

Zájem o trvalé obývání areálu projevil nejen Národní filmový archiv, ale i Státní tiskárna cenin. „V případně tiskárny prověřujeme, zda je její umístění slučitelné s kulturním programem areálu, zvláště co se týká přísných bezpečnostních opatření, které tisk cenin provází,“ tvrdí náměstek.

Společnost Žižkov Station Development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, původně plánovala rozsáhlou výstavbu, jíž mělo nádraží ustoupit. Proti demolici se ale postavila část odborné i laické veřejnosti. Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno. Původní plány na výstavbu nové městské čtvrti ale i nadále trvají. Nádraží se stane jejím centrem.

Autor: ČTK
zpět na článek