metro.cz

Než trojčata z Kolína opustí brány továrny, důkladně je proklepnou

  10:04
V obci Ovčáry nedaleko Kolína postavili před deseti lety výrobní závod TPCA, společný podnik japonské automobilky Toyota a francouzské PSA Peugeot Citroën. Vyrábějí tu tři prcky – druhou generaci Citroënu C1 a Toyoty Aygo a také Peugeot 108, který nahradil 107. Proto se mluví o trojčatech z Kolína.
Speciální testovací dráha.

Speciální testovací dráha. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Loni automobilka vyrobila 203 tisíc aut s tržbou 40 miliard korun, letos by to mělo být 220 tisíc. Navýšení produkce si žádá nábor nových dělníků, TPCA rozšíří řady současných tří tisíc lidí o další desítky ještě letos.

Horkou novinkou je, že se hned vedle TPCA bude stavět další továrna – tentokrát japonského výrobce rozvodových řemenů Tsubakimoto. Zřejmě není náhoda, že tyto řemeny odebírá i Toyota.

Velké slovo má v továrně oddělení se dvěma sty zaměstnanci, které má na starost výstupní kontrolu vyrobených trojčat. Právě sem dostal deník Metro pozvánku.

Po všech fázích vzniku, kdy se auto zrodí ze svitku plechu na lisovně, přes svařovnu, lakovnu a finální montáž, se dostane na automatickém posuvném pásu ke specialistům ve firemních kšiltovkách a bezpečnostní neklouzavé obuvi. Ti prověří, zda má prcek vše, co má mít, a vše mu funguje.

„Nejdřív odhalujeme závady na interiéru, exteriéru či specifikaci. Pak auto nastartujeme a následuje seřízení světel, kontrola motoru, brzd a akcelerace,“ vysvětluje mluvčí TPCA Marek Hovorka s tím, že celkově jde o padesát úkonů a kontrolu tří set položek. Nechybí ani kontrola těsnosti jak provozních kapalin v takzvané jámě, tak i karoserie. Za tímto účelem putují vozy do sprchy. „Simulujeme v podstatě klima deštného pralesa, auto je ve vlhkosti až osm hodin,“ říká.

Tím kontroly nekončí. Ještě se namátkově vybírají vozy a testují se v laboratoři na emise a také v zátěži na speciální dráze v areálu továrny.

Deník Metro si na různých površích vyzkoušel jízdu v modelu Peugeot 208. Jízda po kostkách je klasika, mnohem zajímavější bylo projet příčné prahy ve stotřicetikilometrové rychlosti. Zajímavou drahou jsou také betonové vlny, které by nekvalitní auto vyklepaly po minutě jako babička koberec.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek