„Ve všech civilizovaných zemích se letiště budují a odsouvají daleko za hranice měst,“ říká v reakci na rozhodnutí soudu starosta Lysolají Petr Hlubuček.
V čem je podle vás největší problém?
V tom, že tato dráha byla naplánovaná o 1,6 kilometru blíže k centru Prahy, a hluk z letadel tedy nás i přilehlé obce neúměrně zasáhne. Problém to bude také pro školy s dvaceti tisíci studenty, ale například i pro zoologickou zahradu v Troji. Je pro nás naprosto nepřijatelné, aby soukromá společnost Letiště Praha svým provozem a svou ambicí stát se významným cargo překladištěm pro střední Evropu narušovala život tisíců občanů a poškozovala jejich zdraví.
Není hluk z letiště přirozeným průvodním jevem, se kterým se musí počítat?
Ve všech civilizovaných zemích se letiště budují a odsouvají daleko za hranice měst, u nás kvůli lobbismu a neustálému nátlaku podnikatelských skupin je tomu přesně naopak. Stačí se jen podívat do historie na spekulativní nákupy a následné prodeje pozemků, které jsou dnes určeny pro výstavbu nové letové dráhy i na budoucí záměr letiště zprivatizovat tak, jak my to v Česku umíme. Je jasné, že letiště rozšířené o novou letovou dráhu bude pro potenciální investory jistě zajímavější investicí. Hrozí, že zde peníze opět zvítězí nad zdravým rozumem a ochranou zdraví občanů a životního prostření.
Vaše žaloba byla zamítnuta. Jaký plánujete další postup?
V námi plánované kasační stížnosti se budeme vyjadřovat i ve všech dalších stupních územně plánovací dokumentace. Budeme požadovat, aby se Lysolaje ocitly v takzvaném ochranném hlukovém pásmu. To znamená, že v tomto pásmu by nesměly být zásadně překračovány hygienické limity. Kromě svých obyvatel mají Lysolaje také stovky dětí. Hrozilo by omezení jejich pobytu venku a v krajním případě i uzavření školek.