metro.cz

Oprava záchodu v metru má cenu rodinného domu v Praze, diví se čtenáři

  16:05
Za 173 milionů opraví dopravní podnik toalety ve 25 stanicích pražského metra. Podle čtenářů deníku Metro je to zbytečně moc.
Nově opravené toalety na Můstku

Nově opravené toalety na Můstku | foto: DPP

Místo mušle žlábek a nevábný zápach. Jako bonus vzkaz od toaletářky - zákaz praní a holení. Tak vypadají toalety v některých stanicích metra. Čtyřicet let provozu na nich zanechalo patrné stopy.

Jinde ale už je vidět rozdíl. Světlou čistou chodbou se vchází do záchodů ve stanici Můstek. Kdo nemá minci, může si pod dohledem toaletářky rozměnit v měničce bankovek. Za turniketem na desetikorunu jsou čisté moderní záchody, které myslí i na detaily.

Najdete tu přebalovací pult nebo sníženou mušli pro děti. Teplou vodu do umyvadla pustí fotobuňka. Nemusíte se bát sáhnout na kliku dveří, tedy kdyby se vám při odchodu neotevřely samy.

Stejné toalety se mají během pěti let objevit na dalších 25 stanicích metra. Nebude to ale zadarmo. Dopravní podnik minulý týden vypsal výběrové řízení, ve kterém počítá, že zakázka na obnovu má hodnotu astronomických 173 323 000 korun.

Tato částka překvapila většinu čtenářů deníku Metro.

„Náklady na opravu jednoho zařízení tedy vycházejí zhruba na sedm milionů korun, což je částka vyšší než na stavbu rodinného domu. Opravdu připadá tato suma zodpovědným činitelům dopravního podniku normální?“ diví se čtenářka deníku Metro Monika Blümelová.

Částka zaskočila i exprimátora Tomáše Hudečka, který kdysi plán na opravu zanedbaných toalet inicioval. „Pokud si pamatuju, mluvilo se tehdy asi o čtyřech milionech,“ vzpomíná Hudeček.

Rekonstrukce prvních dvou toalet na podzim roku 2014 ve stanici metra Můstek skutečně stála 4,5 a 3 miliony korun. Náklady tehdy vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš tím, že bylo potřeba vyřešit nejen rekonstrukci toalet samotných, ale i některé technologické prvky.

Podobně hájí náklady na opravu dopravce i teď.

„Vždy se jedná o dámy a pány a oprava řeší i bezbariérovost,“ tvrdí mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Velký je i rozsah oprav. Staré WC se kompletně vybourá a vznikne nová dispozice prostor. Samozřejmostí budou nové rozvody, obklady, dlažby a zařízení v provedení odolném proti vandalům.

„Vše musí být bezpečné z požárního hlediska a materiály musí být schválené pro použití v metru,“ dodává Štábl.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek