metro.cz

Trasa metra D nabere další zpoždění

  10:37
Nové metro trasy D má další problém. Magistrát totiž prohrál spor s restituenty kvůli pozemkům v Krči a Písnici.

Další 2 fotografie v galerii
Finální vizualizace exteriéru stanice metra Nádraží Krč na trase D (9/2014). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Možná až o dva roky se opozdí stavba nové trasy metra D. Praha bude pro něj muset znovu vypracovat změnu územního plánu.

Nejvyšší správní soud zamítl na začátku prosince kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu vytyčující trasu na několika místech zrušil. Vyplývá to z verdiktu soudu, který je k dispozici na jeho webu. „Odůvodnění rozsudku bude hotové do konce měsíce,“ uvedla mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová

Přestože se rozhodnutí městského soudu tehdy týkalo pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice, změnu bude muset město vypracovat pro celou trasu.

„Město v lednu zahájí kroky k novému projednání schválení změny, a to na základě dohody s vlastníky dotčených pozemků. Výstavba metra je pro pozemky soukromých vlastníků benefit, nikoli újma, takže cesta pro dohodu jistě existuje,“ komentovala rozhodnutí soudu náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská.

Jak dlouho bude schvalování změny trvat, nelze v tuto chvíli přesně stanovit. „Jedním z faktorů bude právě například dohoda s majiteli pozemků o výkupu,“ řekla Kolínská. Podle Ondřeje Boháče pověřeného vedením Institutu plánování a rozvoje, který změnu zpracovává, by vypracování mohlo trvat jeden a půl až dva roky. I přes nynější zrušenou změnu sice v územním plánu trasa je, ale v zastaralé verzi – tu, která odpovídá stavebním záměrům, zrušil soud.

Praha tak má pro trasu nyní pouze takzvané územní rozhodnutí, které je sice ve shodě se zásadami územního rozvoje, ale v rozporu s územním plánem, na jehož základě bylo vydáno.

„V současné době nám nejsou známy jakékoliv dopady rozsudku na vydané územní rozhodnutí. Domníváme se tedy, že by nemělo dojít ke ztrátě jeho platnosti,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Majitelé pozemků u soudu napadli i vydání územního rozhodnutí, verdikt vynesen dosud nebyl. Pokud by rozhodnutí soud zrušil, Praha by musela stavbu trasy začít chystat zcela od začátku, to znamená včetně získání všech nutných dokumentů a souhlasů úřadů.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek