metro.cz

Všechny zóny v Praze vyjdou s elektromobilem jen za 400 korun

  14:10
Elektromobil nešetří jen životní prostředí, ale i nervy. V Praze odpadá problém s parkováním v zónách.

Další 2 fotografie v galerii
Ideální řešení pro firmy – elektroauta mohou parkovat kdekoli. | foto: Metro.cz

Rozčilují vás parkovací zóny? Je tu jednoduché, i když ne laciné řešení: vyměňte benzin za elektřinu a budete parkovat po metropoli za pár stokorun ročně. Elektromobil může v nových placených parkovacích zónách městských částí stát za sto korun ročně.

Kde je nový elektronický systém, stačí se zaregistrovat na kterékoliv z radnic a zaplatit. Pak v Praze 5, 6 a 8 parkujete stejně výhodně jako rezidenti. Ve starých zónách, kam patří centrum města, přijdete na radnici, ukážete velký techničák od elektromobilu a pak za sto korun dostanete parkovací kartičku na jejich zónu. To platí pro Prahu 1, 2, 3 a 7.

„Bohužel musíte za okénkem kartičky měnit podle toho, kde parkujete, nicméně jak se budou modernizovat staré zóny, bude to bez problémů,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Za několik stokorun tak podle něj majitelé elektromobilů získají velký bonus v podobě prakticky bezproblémového parkování po celém městě. Podobných potvrzení je podle Dolínka vydáno zatím jen desítky, ale přibývají další. „Na konci letošního roku vyhodnotíme pilotní projekt,“ říká Dolínek. Podle něj je elektromobil ideální hlavně pro firemní auta, která jezdí pravidelně a často po metropoli.

Elektrický medvěd

● Elektromobily v Česku na vrchol boomu teprve čekají, automobilky zatím opatrně vypouštějí svoje modely. Zákazníky stále odrazuje vysoká cena.

● V Praze jsme si už vyzkoušeli několik aut s čistě elektrickým pohonem, například BMW i3 nebo VW eUp! Teď došlo na nový Mercedes B250 e za 1,2 milionu, dojezd má papírově až 200 kilometrů, v zimním provozu se ale dostane přibližně na 100.

● Jízdu si musíte promyslet. Pádly pod volantem upravujete rekuperaci, kdy auto při brzdění dobíjí baterie s kapacitou 28 kWh, které jsou schované pod zadními sedadly a kufrem. Z domácí sítě jejich dobití trvá 9 hodin, na veřejné stanici 2,5 hodiny.

● Elektromotor od Tesly má výkon 132 kW a točivý moment 340 Nm, což jsou mezi elektrovozy skvělé parametry. K dalším plus patří prostorná kabina.

Autoři: Petr Holeček Metro.cz, Robert Oppelt


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek


Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém


Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace


VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt


Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy


Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii


VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc


Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

zpět na článek