metro.cz

Problém se sdílením bicyklů v Praze. Úřad zrušil milionový tendr

  9:55
Kolo si od dopravního podniku hned tak nepůjčíte. Vypadá to, že vypsat v metropoli úspěšné výběrové řízení je problém. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil dopravnímu podniku (DPP) stomilionový tendr na pražský bikesharing.
Růžová kola si mohou Pražané a návštěvníci metropole půjčit v rámci bikesharingu na hlavním nádraží, kde vzniklo speciální stanoviště. Kola pak lze v Praze zanechat prakticky kdekoliv. | foto: Rekola

„Proti zrušujícímu rozhodnutí ÚOHS byl ze strany DPP podán rozklad. Do pravomocného ukončení jednání se nebudeme více vyjadřovat,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Úřad tendr zrušil na základě stížností společnosti Rekola, která svá růžová kola po Praze půjčuje už několik let.

Bikesharing

● Sdílení kol v metropoli není žádná novinka.

● Nejstarší bikesharing je od firmy Homeport v Karlíně. Jedná se o testovací systém, na kterém firma zkouší své technologie. Mnohé z nich úspěšně provozuje v řadě zemí světa.

● Rekola je systém sdílených kol, který funguje už v pěti českých městech. Původně studentský projekt starších, narůžovo natřených kol loni získal investora a letos slibuje rozšíření nabídky.

● Svůj systém v Praze už představily i velké společnosti JCDecaux nebo Velonet.

Dopravní podnik ji ale ze soutěže vyřadil. „Nabídka Rekol neodpovídala zadání dopravního podniku, proto byla vyřazena,“ vysvětluje Řehková. Rekola to považovala za diskriminaci a odvolala se. ÚOHS jejich odvolání vyhověl. Podle Víta Ježka z Rekol společnosti vadilo na tendru několik věcí. „V zadání byl nesmyslný požadavek, aby zájemce provozoval tři krát tři sta kol, a to v Česku neprovozuje nikdo,“ vysvětluje Ježek.

Dalšími problematickými požadavky byly podle něj technické nároky pro stavbu stojanů i přípravu aplikací. Náměstka pro dopravu Petra Dolínka situace kolem tendru mrzí. „Zatím netuším, jestli je důvodem pro zrušení banalita, nebo chyba DPP, ale mrzí mě, že kvůli konkurenčnímu boji se používá ÚOHS jako zbraň,“ soudí Dolínek.

Praze se kvůli tomu vzdaluje možnost mít moderní bikesharing, který je podle něj pro dopravu v centru klíčový. Právě popularita městské cyklistiky zaujala před časem magistrát, který pověřil dopravní podnik přípravou a vypsáním výběrového řízení. Ten měl tuto službu běžnou ve většině metropolí zajistit.

Po takzvaném soutěžním dialogu, jenž má jednáním s dodavateli nalézt vhodné řešení dané zakázky, vypsal soutěž za sto milionů. Vítěz má zajistí tisícovku kol, vybuduje stojany a vytvoří aplikaci pro platby za užívání kol.

Na dopravní podnik padla volba proto, že město chce, aby se bikesharing stal v budoucnu součástí integrované dopravy v metropoli a kolo by si bylo možné půjčit třeba na tramvajenku.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek