metro.cz

Začne stavba komory. Plavba na Vltavě v Praze by měla být plynulejší

  14:34
Kolony už nejsou v Praze jenom na magistrále, ale i před smíchovskou plavební komorou.

Další 2 fotografie v galerii
Vizualizace, pohled z mostu Legií - oddálený | foto: Ředitelství vodních cest ČRMetro.cz

Dvacet pět tisíc lodí ročně propluje smíchovskou plavební komorou. Dlouhá fronta lodí, které zejména v létě stojí před vjezdem do komory, by ale měla v budoucnu zmizet. „Kvůli intenzivní osobní vyhlídkové dopravě to je nejzatíženější plavební komora ve střední Evropě,“ potvrzuje Jan Bukovský, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

V létě propluje komorou až tři tisíce plavidel měsíčně a ­čekající lodě se nebezpečně hromadí kolem Karlova mostu. Kvůli tomu je naplánováno rozšíření komory, přesněji řečeno stavba druhé komory na druhé straně Dětského ostrova. Spolu s existující komorou u Mánesa vytvoří druhou plavební trasu a odlehčí Smíchovu.

Nová stavba

Parametry nové plavební komory Praha – Staré Město budou stejné jako má už existují komora Praha – Mánes.

užitná délka komory bude 55 metrů

užitná šířka komory 11 m

užitná hloubka 2,5 m

překonaný spád komory bude 0,7 – 0,94 m

„Zatím plánujeme zahájení výstavby na rok 2019. Momentálně se dokončuje proces posuzování vlivů stavby na životní prostředí, veřejnost má prostor se vyjádřit a ­ministerstvo životního prostředí následně připomínky vyhodnotí a vydá závěrečné stanovisko,“ vysvětluje Bukovský.

Technické řešení bylo podle něj v průběhu přípravy podrobně diskutováno s magistrátem, městskými částmi a památkáři. „Byla vybrána varianta, která všem nejvíce vyhovovala,“ dodal Bukovský.

Nová stavba by podle Ředitelství vodních cest neměla mít žádný vliv na hluk nebo znečištění vzduchu na řece. Stejně tak by neměla v ­případě povodně zvednout hladinu Vltavy.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek