metro.cz

Zadání pro architekty: spojte Karlín, Štvanici a Holešovice

  8:41
Praha chce postavit novou lávku přes Vltavu.
„Bylo potřeba prokázat, že lávka bude využívána. To potvrdil přívoz, který je druhým nejvyužívanějším v Praze,“ říká Jan Čižínský, starosta Prahy 7. | foto: MAFRA

Nejsnazší spojení z Holešovic do Karlína pro pěší a cyklisty v současné době představuje přívoz HolKa, který ale nejezdí celý rok. A tak pro všechny, kteří míří na Štvanici, zbývá jediná cesta – přes Hlávkův most, který je ovšem zatížen hustým automobilovým provozem a přístup pro pěší je zdlouhavý a­nepohodlný.

Suchou nohou přes Vltavu

O vybudování lávky se v metropoli diskutuje řadu let. Na toto téma se už v minulosti architektonická soutěž uskutečnila, její výsledky ovšem zpochybnila ničivá povodeň roku 2002, která by plánovanou verzi strhla.

V roce 2015 poprvé vyjel přívoz HolKa (HOLešovice-KArlín), který si rychle získal na oblibě. Loni přepravil více než 65 tisíc cestujících.

Lávka bude překlenovat koryto řeky v šířce 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi. Lávka bude stát u vstupu do tržnice a na karlínské straně naváže na cyklostezku.

Město se proto rozhodlo postavit novou lávku. „Jsem velmi rád, že obě městské části – Praha 7 a Praha 8 – souhlasily s myšlenkou pojmout lávku přes Štvanici jako jeden společný projekt, nikoli jako jednu lávku z Holešovic a druhou z Karlína,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR).

Architekti mohou soutěžní návrhy odevzdávat do 25. července, vítěz bude znám po následném zasedání poroty. „Věřím, že architektonická soutěž je nejlepším způsobem, jak dojít ke kvalitnímu návrhu,“ dodává Boháč.

Vítěze jednokolové soutěže vybere porota, jejímž předsedou je Mirko Baum, původem český architekt působící jako profesor na univerzitě v­Cáchách. Kromě něj zasednou v porotě i zástupci obou městských částí, starosta Prahy 8 Roman Petrus a radní pro územní rozvoj Prahy 7 Lenka Burgerová, nebo pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. Vítěz dostane milion korun.

Na straně Holešovic bude lávka navazovat na hustě obydlenou rezidenční čtvrť a­rozvíjející se areál Pražské tržnice, který se v budoucnu má stát významným kulturně-společenským centrem.

Hned vedle leží Bubny, kde v budoucnu vznikne nová čtvrť. Na karlínské straně pak lávka bezprostředně naváže na území Rohanského nábřeží, kde v posledním desetiletí vzniká úplně nová zástavba.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek