„Padlo politické rozhodnutí začít stavět z Pankráce na Olbrachtovu,“ potvrdila primátorka Adriana Krnáčová.
Práce začnou první fází, krátkým úsekem se dvěma stanicemi metra a spojkou tras C a D.
Jaká bude nová trasa metra D
|
„Začít nejsložitější a nejdražší přestupní stanicí, která má i komplikované geologické podloží, má svou logiku a urychlí to výstavbu metra,“ potvrzuje ředitel Metroprojektu David Krása.
Rizikem takového postupu ale je, že Praha postaví nejkratší trasu metra na světě. Další plánovanou stanicí je totiž Nádraží Krč, kde projekt počítá se stanicí ve skleněném tubusu nad rybníkem, který patří soukromým vlastníkům. Ti vedou s Prahou dlouhodobé spory a napadli u soudu i územní rozhodnutí vydané na trasu metra.
„Snažíme se všemi prostředky urychlit přípravu metra D. Doufáme ve zrychlení jednání s majiteli pozemků v Krči,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.
Pokud by jednání selhala, umožňuje začátek prací na Pankráci i otočit razicí štíty, pokračovat na sever a nejdříve vybudovat úsek na Náměstí Míru.
Na výkup nejdůležitějších pozemků v Krči už má Praha s majiteli podepsané memorandum. „Dohodli jsme se, že se dohodneme,“ popisuje jeho obsah ve stručnosti Gillar.
Podle Krnáčové je ale chybou, že se s vlastníky pozemků nejednalo dříve a intenzivněji. To ale současná opozice odmítá. „Samozřejmě že jsme stavbu metra D připravovali a o pozemcích jednali,“ hájí se bývalý náměstek primátora Jiří Nouza.
Podle odborníků bylo největší chybou, že se začalo dříve stavět prodloužení trasy A než nové déčko. Ve spádové oblasti přitom žije dvakrát více lidí. Déčko má sloužit zhruba takovému počtu Pražanů, jako má obyvatel třeba Plzeň.
Prahu teď tlačí termín a riziko, že když nebude trasa metra hotova do roku 2023, přijde o peníze z EU nebo že bude dotace citelně zkrácena. „Uděláme všechno pro to, aby dotace z Evropy nebyla zkrácena,“ slíbil Gillar.