metro.cz

Do roka začne stavba trasy metra D. Budovat se bude od Pankráce

  10:55
Praha pospíchá se začátkem stavby nové trasy metra D. Očekávaný projekt totiž nabírá zpoždění. Příští léto má začít geologický průzkum, pak na Pankráci spustí do podzemí razicí štíty, které se vydají směrem na jih.
Finální vizualizace řešení interiéru stanice metra Olbrachtova na trase D (9/2014). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

„Padlo politické rozhodnutí začít stavět z­ Pankráce na Olbrachtovu,“ potvrdila primátorka Adriana Krnáčová.

Práce začnou první fází, krátkým úsekem se dvěma stanicemi metra a spojkou tras C a D.

Jaká bude nová trasa metra D

  • Jedná se o nejvýznamnější chystanou dopravní stavbu v ­metropoli a zároveň největší stavební investici nejbližších pěti let.
  • Trasa D je připravovaná v rozsahu Náměstí Míru – Depo Písnice.
  • Délka úseku je 10,6 km s celkovým počtem deseti stanic (čtyři ražené, pět hloubených a jedna povrchová). Jde o stanice Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a ­Depo Písnice.
  • První etapou nové trasy má být úsek Pankrác – Depo Písnice dlouhý 7,9 km. Druhou etapou bude moderní depo Písnice. Třetí etapa Pankrác – Náměstí Míru má délku 2,7 km.
  • Provoz bude bezobslužný a ­plně automatizovaný. Budou tam jezdit nové třívozové soupravy bez strojvedoucího.
  • Náklady se odhadují na 50 miliard korun. Maximální přepravní kapacita bude 356 tisíc cestujících za den.

„Začít nejsložitější a nejdražší přestupní stanicí, která má i ­komplikované geologické podloží, má svou logiku a ­urychlí to výstavbu metra,“ potvrzuje ředitel Metroprojektu David Krása.

Rizikem takového postupu ale je, že Praha postaví nejkratší trasu metra na světě. Další plánovanou stanicí je totiž Nádraží Krč, kde projekt počítá se stanicí ve skleněném tubusu nad rybníkem, který patří soukromým vlastníkům. Ti vedou s Prahou dlouhodobé spory a napadli u soudu i ­územní rozhodnutí vydané na trasu metra.

„Snažíme se všemi prostředky urychlit přípravu metra D. Doufáme ve zrychlení jednání s ­majiteli pozemků v Krči,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.

Pokud by jednání selhala, umožňuje začátek prací na Pankráci i otočit razicí štíty,­ pokračovat na sever a nejdříve vybudovat úsek na Náměstí Míru.

Na výkup nejdůležitějších pozemků v Krči už má Praha s majiteli podepsané memorandum. „Dohodli jsme se, že se dohodneme,“ popisuje jeho obsah ve stručnosti Gillar.

Podle Krnáčové je ale chybou, že se s vlastníky pozemků nejednalo dříve a intenzivněji. To ale současná opozice odmítá. „Samozřejmě že jsme stavbu metra D připravovali a o pozemcích jednali,“ hájí se bývalý náměstek primátora Jiří Nouza.

Podle odborníků bylo největší chybou, že se začalo dříve stavět prodloužení trasy A než nové déčko. Ve spádové oblasti přitom žije dvakrát více lidí. Déčko má sloužit zhruba takovému počtu Pražanů, jako má obyvatel třeba Plzeň.

Prahu teď tlačí termín a riziko, že když nebude trasa metra hotova do roku 2023, přijde o peníze z EU nebo že bude dotace citelně zkrácena. „Uděláme všechno pro to, aby dotace z ­Evropy nebyla zkrácena,“ slíbil Gillar.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek