metro.cz

Nádraží Vysočany zboří i s historickým tunelem

  16:59
Jeden z nejstarších pražských podchodů padne za oběť opravám tratě.
Průchod na vysočanské nádraží z ulice Na Jetelce. V dálce je policejní hlídka....

Průchod na vysočanské nádraží z ulice Na Jetelce. V dálce je policejní hlídka. Takové štěstí, abyste ji tu potkali, nebudete mít vždycky. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Nádražní budovu vysočanského nádraží čeká po sto padesáti letech demolice. V rámci rozsáhlých oprav traťového úseku Mstětice – Vysočany ji má totiž za pár let nahradit zbrusu nová budova.

Podle členky místního spolku Krocan a opoziční zastupitelky Prahy 9 Dany Balcarové ale tak místní přijdou o oblíbenou historickou památku – několik metrů dlouhý tunel pod nádražím, který je jedním z nejstarších v Praze.

„Žádné z dotčených stran na zachování podchodu vůbec nezáleží. Přestože jsme jako místní zcela proti jeho zrušení, není to nic platné,“ říká Balcarová.

Pod nádražní budovou si zkracovaly cestu přes koleje už vysočanské prababičky. Budovu zbourá a tunel zasype Správa železniční dopravní cesty v roce 2020.

Podle jejího mluvčího Martina Illiaše bude ze stávajícího podchodu zachován vstupní portál, který bude začleněn do konstrukce nové fasády odbavovací budovy.

„Ta bude sloužit k odbavení cestujících, prodeji jízdenek, bude vytvořen čekací prostor a veřejné toalety,“ uvedl Illiaš.

Na nádraží vzniknou tři nástupiště, bezbariérový přístup s výtahem a nový podchod bude propojovat ulici Paříková s Podnádražní a U Vinných sklepů.

Ačkoliv si část místních stěžuje, že o likvidaci tunelu většina obyvatel ani neví a neprojednávala se na radnici městské části, podle místostarosty Prahy 9 Marka Doležala neměli zástupci místních spolků k návrhům žádné zásadní námitky.

Podchod památkou nebude

  • Místní žádali ministerstvo kultury o prohlášení nádraží za kulturní památku. Neúspěšně.
  • „Ministerstvo konstatovalo, že po stavebních úpravách, které zde v minulosti proběhly, se nedochovala původní fasáda ani původní okenní či dveřní otvory. Proto dospělo k názoru, že architektonická kvalita stavby natolik utrpěla, že nemá dostatečnou kvalitu,“ říká čtenář Martin Kubík.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek