metro.cz

Karlínský viadukt čeká oprava, dva roky po něm vlaky nepojedou

  11:16
Začíná dlouho plánovaná rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Kvůli rozsáhlé opravě nebudou vlaky přes most jezdit na Masarykovo nádraží a­ budou končit v zastávce Praha-Bubny.
Negrelliho viadukt na grafice z roku 1854.

Negrelliho viadukt na grafice z roku 1854. | foto: archiv MF DNES

Větší omezení pro cestující ale pravděpodobně začnou platit až v srpnu. „Podepsali jsme smlouvu se sdružením firem Hochtief, Strabag a Avers na opravu mostu a začali firmám předávat staveniště,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Firmy teď místa kolem slavného viaduktu oplocují a­ připravují se na zahájení prací.

Rekonstrukce druhého nejstaršího mostu v Praze bude trvat šestadvacet měsíců a přijde SŽDC na téměř 1,5 miliardy korun.

Její začátek komplikovala jednání s majiteli pozemků v­ okolí autobusového nádraží Florenc či spory o pozemky pod mostními oblouky. Právě odtud už zmizely garáže i dílny, od úterý je uzavřené i parkoviště u křížení mostu se Sokolovskou ulicí. Zpod jednoho z oblouků zmizela i rázovitá hospůdka U Fandy.

Negrelliho viadukt

  • Stavba je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a­ v ­současné době druhým vůbec nejstarším pražským mostem přes Vltavu.
  • Most podle projektu Aloise Negrelliho byl do provozu uveden v­ roce 1850.
  • Most je dlouhý 1110 metrů. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy.

Stavba pro letošní rok znemožní i konání Léta pod viaduktem, festivalu, který loni otevřel a oživil jinak nevábná místa kolem mostu.

Práce budou znamenat i­ značná omezení pro cestující. Pravděpodobně už od srpna budou vlaky od Kladna zastavovat na nově vybudované zastávce Vltavská, která bude přímo u stejnojmenné stanice metra trasy C. Vlaky od Kralup budou opravovaný most objíždět přes nádraží Holešovice.

V metropoli nebude podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala zavedena žádná speciální náhradní doprava. O cestující se na Vltavské postará linka C nebo tramvajová linka 14. Vznik zastávky Vltavská je také určitým testem. Pokud se osvědčí, nevylučuje Ropid, že by zde zůstala natrvalo. Umožňovala by přímý a­ pohodlný přestup na metro podobně jako před časem vybudovaná zastávka na Kačerově.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek