metro.cz

Dluhy za černé pasažéry narůstají. Pohledávky jsou za dva miliony korun

  11:33
Dopravní podniky velkých měst se stále potýkají s nárůstem pohledávek za pokuty uložené černým pasažérům, tedy za jízdu bez jízdenky. Za poslední tři roky činí částka, kterou dluží černí pasažéři dopravním podnikům, 1,7 miliardy korun. Zároveň ale kvůli legislativním změnám poklesla vymahatelnost pohledávek.
Revizor | foto: David PortMetro.cz

Jen necelá čtvrtina černých pasažérů totiž pokutu zaplatí. Ročně tak dopravní podniky a veřejné rozpočty obcí přicházejí o stamiliony korun, které by mohly investovat do zlepšení komfortu a dostupnosti hromadné dopravy nebo do oprav infrastruktury. Vyplývá to z ­údajů Sdružení dopravních podniků ČR (SDP).

Trápí to i pražský dopravní podnik. „Na černé pasažéry doplácejí všichni ostatní cestující. Jde totiž o poměrně velké částky, za které už by bylo možné v každém dopravním podniku pořídit několik nových tramvají či desítky autobusů. Jen z loňského roku nám tak zůstalo zhruba 270 milionů korun nevymožených pohledávek za černými pasažéry,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel pražského dopravního podniku.

A to přitom pražští dopravci patří k ­těm úspěšnějším „vymahačům“, protože loni se jim podařilo vymoci 37,6 procenta z­ písemně uložených pokut, zatímco průměr za 17 největších městských dopravních podniků v Česku činil jen 28,5 procenta. Schopnost vymoci pohledávky se meziročně snižuje, například v roce 2014 se podařilo vymoci 30,1 procenta písemně uložených pokut.

Se snížením vymahatelnosti pohledávek zároveň rostou jejich objemy. V roce 2016 tak sedmnáct největších městských dopravních podniků přišlo celkem o téměř 606 milionů korun, které mohly využít na investice. O rok dříve to bylo přes 591 milionů a­ v roce 2014 580 milionů korun.

„Zákon nám bohužel nedává příliš velkou oporu při vymáhání pohledávek, a proto se nám daří získat jen malou část z uložených pokut,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda SDP. „Inspiraci, jak situaci řešit, bychom mohli hledat například v Německu, kde opakovaná jízda načerno je klasifikována jako trestný čin. Uvítali bychom změnu pohledu politiků na tento typ pohledávek. Hodnotu 1,7 miliardy považuji za dramatickou, nikoli maličkost,“ dodal.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek