metro.cz

Kola pod zámkem, jsou tu další cykloboxy

  7:58
Třetí uzamykatelné boxy pro kola, které v metropoli vznikly, mají ve Strašnicích. Vyrostly tu před pár dny u stanice metra Strašnická a hned upoutaly pozornost nejen místních.

Další 3 fotografie v galerii
Uzamykatelné boxy pro kola u stanice metra Strašnická. | foto: Martin StehlíkMetro.cz

Takzvané bikeboxy sem umístila radnice Prahy 10 a mají podle čtenáře Martina Stehlíka začít sloužit místním sportovcům v červenci. „Jsou hned vedle nástupu do tramvaje a dle mého názoru, jde o dobrý nápad. Bude je totiž napájet sluneční energie ze solárního článku,“ tvrdí Stehlík.

Městská část tak následuje příkladu pražských Klánovic, kde mají osm uzamykatelných boudiček od září loňského roku. Klánovice se tak staly součástí úplně prvního pražského parkoviště jen pro kola, takzvaného stání Bike and Ride. Na novinku, která kvůli chybějícímu kamerovému dohledu na počátku vypadala jako nedodělek, už je podle Veroniky Hausnerové z kanceláře starosty fronta. „Dnes je o ně takový zájem, že máme plný pořadník. Smlouvu totiž lze uzavřít pouze na dobu jednoho roku a kvůli omezené kapacitě nelze vyhovět všem,“ zmiňuje Hausnerová.

Podle předsedy komise rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu Stanislava Kozubka je vznik každého uzamykatelného stání pro kola v metropoli dobrým znamením nejen pro cyklisty. Městské části totiž díky nim snadněji naučí své obyvatele méně jezdit autem, protože přirozeně propojí kolo a MHD. Cykloboxy, kterých podle něj ještě přibude, mají také psychologickou funkci. „Když zde cyklista parkuje, nebojí se krádeže,“ uvedl.

Dojet na kole k MHD, bezpečně ho zamknout do boxu a vyrazit do práce mohou také obyvatelé Chodova, kde uzamykatelné bedny postavili na konci loňského roku. Na rozdíl od boxů ve Strašnicích a Klánovicích, kde se boxy pronajímají na delší čas, tady funguje klasické pravidlo: Kdo dřív přijde. „Výhodou našeho řešení je, že se do nich kromě kol dá uložit například i kočárek,“ dodává marketingová manažerka Centra Chodov Petra Valentová. Stání v boxu na Chodově přijde na pět korun za hodinu.

Stání na kola mají podchyceny i radnice městských částí. Pokud byste se rozhodli vyrazit na kole například na radnici Prahy 5, můžete se podle jejího mluvčího Jakuba Večerky spolehnout na to, že bude vaše kolo v bezpečí.

„Pro cyklisty nabízíme hlídané parkování pro jízdní kola přímo ve dvoře radnice, který je monitorován kamerami a ochrankou. Lidé toho využívají, když si u nás něco potřebují vyřídit,“ popsal deníku Metro Večerka, podle kterého radnice uvažuje také o zabezpečeném stání mimo radnici. „Vedení radnice vzhledem ke vzrůstajícímu zájmu analyzuje nejbližší okolí, kde by byla možnost odložení kol bez závislosti na otevírací době radnice,“ dodává Večerka.

Stojany na jízdní kola mají také před radnicí Prahy 4. Jsou za přístřeškem, který kryje vstup do metra, a také na nádvoří mezi radnicí a poliklinikou. „Dále je možné umístit jízdní kolo do stojanů před radnicí, které jsou součástí laviček - ty nejsou městské části, ale patří Poliklinice Budějovická,“ doplňuje mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Když se kradou kola

  • Policie hlásí méně nahlášených krádeží jízdních kol v Praze, ale čísla jsou stále alarmující.
  • Zatímco v roce 2010 se v metropoli ztratilo 1158 bicyklů, o tři roky později, v roce 2013 to bylo 2195 kusů.
  • V roce 2015 došlo k poklesu na 1435, v minulém roce pak na 1387. Letošní rok je zatím poměrně klidný. Podle statistik pražských policistů se do konce května ztratilo 344.
  • Kola se nejčastěji ztrácejí ze sklepních kójí, kočárkáren a chodeb v panelových domech na sídlištích, kde zloději hřeší na anonymitu a lhostejnost obyvatel domů k výskytu cizích lidí v domě. Dále je to před obchody, restauracemi, bary a sportovišti. Zloději ale podle policistů neváhají vstoupit i do zahrad, dvorů a garáží u rodinných domů.
zpět na článek